برگ مو
    
بازدید: 1570
    
زبان : فارسی
    

معرفی برگ بو

گیاه برگ بو که اصالتا متعلق به مدیترانه است، گیاهی است که فارغ از دوره و زمان همیشه محبوب بوده و به همین دلیل پیشینه قوی هم دارد.
اجازه بدهید داستانی را برایتان تعریف کنیم:
در یونان باستان افسانه ای هست به نام دافنه و آپولو.
دافنه یک حوری زیبا بود که در یک کوهی زندگی می‌کرد. آپولو عاشق دافنه می‌شود اما دافنه نه.

اینجا بود که دافنه از گایا ( مادر زمین) درخواست میکند که در زمین راهی برای دافنه باز کند تا او به مکان اصلی خود برگردد و از پیش آپولو برود.
دافنه رفت و گیاه برگ بو را که آپولو برای او برده بود تنها گذاشت. وقتی آپولو متوجه فرار دافنه شد، برای تسکین دادن غم خود شروع کرد و از برگ‌های درخت برگ بو برای خود تاج گل‌های متعددی ساخت.
به همین دلیل در تاریخ یونان، تاج گل ساخته شده از برگ بو اهمیت و ارزش بسیار زیادی دارد. این نماد تا روم هم رفته و در بین رومی‌ها هم نمادی از جاودانگی، پیروزی و ثروت است.

اما علاوه بر این داستان زیبا، ما عاشق بوی برگ‌های درخشان این گیاه هستیم

.
اگر هنوز از انتخاب این گیاه مطمئن نشدید، باید بگوییم که برگ بو اصلا به مراقبت خاصی نیاز ندارد و به راحتی ۱۵-۱۰ سال عمر می‌کند

 

روش نگهداری

نور

برگ بو عاشق نور خورشید است ولی در سایه هم به خوبی رشد می‌کند.
اگر می‌خواهید از برگ بو در داخل خانه نگهداری کنید، بهتر است آن را در فصل زمستان نزدیک پنجره‌ای نورگیر قرار دهید. از قرار دادن گلدان برگ بو در نزدیکی دستگاه‌های سرمایشی/ گرمایشی بپرهیزید.
برگ بویی که در خارج از خانه قرار دارد، نیازمند نور کامل تا کمی سایه است. در مناطقی با تابستان‌های گرم و خشک، کمی سایه مطلق در بعدازظهر برای گیاه مطلوب خواهد بود.

آبیاری

ریشه برگ بو کوتاه و کم عمق است و به همین علت آبیاری منظم گیاه در ایام خشک سال ضروری است. هنگام جدا کردن علف‌های هرز یا هرگونه فعالیت باغبانی دیگری در اطراف گیاه، مواظب باشید به ریشه‌های آن آسیبی نزنید.
آبیاری برگ بو باید منظم انجام شود، اما همیشه اجازه دهید بین هر بار آبیاری خاک تقریبا خشک شود، زیرا بدین شکل از فاسد شدن ریشه جلوگیری می‌کنید. با فرا رسیدن فصل خفتگی، گیاه وارد دوران رکود شده و ممکن است کمی از برگ‌های خود را از دست بدهد؛ اجازه ندهید گیاه در این دوره کم‌آبی (خشکی) را برای مدت طولانی تحمل کند.

دما و رطوبت

در مناطق سردسیری، با آمدن فصل زمستان باید گلدان گیاه را به داخل خانه منتقل کنید. توجه داشته باشید که ممکن است کمی با نگهداری برگ بو در داخل خانه مشکل پیدا کنید، چون رطوبت هوای داخلی خانه برای گیاه کم است. نشانه کمبود رطوبت، ریزش برگهاست. در این شرایط از برگ‌های ریخته شده در آشپزی استفاده کرده و پس از آن، گیاه را مرتبا با آب اسپری کنید.

خاک

این گیاه خیلی به نوع خاک حساس نیست، اما بسیار به مناسب بودن زه کشی آن حساس است.
اگر می‌خواهید گلدان آن را عوض کرده و یا به زمین منتقل کنید، گیاه را در عمقی یکسان با عمق خاک گلدان اصلی بکارید. گلدان مناسب برای برگ بو، گلدانی است که دارای حفرات زه کشی متعددی باشد.

هرس کردن

اگر برگ بو را بدون هرس کردن رها کنید، می‌تواند به راحتی به ارتفاعی بیش از ۱۸ متر برسد! البته جای نگرانی نیست، چون درخت‌هایی که در گلدان کاشته شده و یا مرتبا هرس می‌شوند، هرگز به چنین ارتفاعی نخواهند رسید
برای اینکه برگ بوی گلدانی خود را قابل حمل نگه دارید، به وسیله هرس کردن اجازه ندهید بیش از ۱٫۵ متر رشد کند. در واقع برگ بو به دو علت اساسی هرس می‌شود : کنترل کردن اندازه و ساختن ظاهری زیباتر.

هرس کردن معمولا در فصل بهار صورت می‌گیرد، درست زمانی که بخش‌های جدید گیاه نمایان می‌شوند. دست شما در این کار کاملا باز است؛ می‌توانید درخت خود را تا حد ممکن کوچک کرده و یا طبق سلیقه خود آن را بیارید.

اگر گیاه از سپری کردن زمستانی سرد آسیب ببیند، برگ‌های آن قهوه‌ای و خشک خواهند شد. معمولا برگ بو مجدد در بهار خود را ترمیم می‌کند. اما اگر با آمدن بهار نشانه‌های نابودی را در گیاه دیدید، ساقه را تا محل آسیب دیده ببرید تا با بخشی جدید جایگزین شود. در موارد شدیدتر، ساقه را حدود ۱۵ سانتی متر کوتاه کنید تا گیاه فرصت کافی برای ترمیم خود پیدا کند.

 

کوددهی

برگ بو گیاهی با رشد آرام است، به همین علت به دریافت میزان بالای کود نیاز ندارد. به طور کلی اغلب گیاهانی که در گلدان هستند، به کوددهی برای تقویت خود نیاز دارند.
به برگ بوی گلدانی از بهار تا اواسط تابستان کود بدهید.

کود منتخب شما باید کودی ملایم و طبیعی (مانند غذای ماهی) باشد.این کار همچنین سبب تازه شدن سطح خاک گیاه می‌شود. مواظب باشید در طی کوددهی، آسیبی به ریشه کم عمق گیاه وارد نکنید.
اگر برگ بو را در گلدان کاشته اید، باید در بهار به آن کود مناسب بدهید. کمی کود گیاهی به آن اضافه کنید و آن را خوشحال و باطراوت کنید.

کاشت و تعویض گلدان

برگ بو می‌تواند برای سالها در گلدان سالم و زیبا باقی بماند. برای اینکه بتوانید اندازه آن را کنترل کنید، بهتر است از گلدان‌های کوچک استفاده کنید. فقط مطمئن شوید پایه ( ریشه و تنه ) گیاه فضای کافی برای رشد دارد، طوری که در اثر وزش باد در هوا معلق نشود!

یک گلدان ۶۰ سانتی متری برای گیاهی با ارتفاع ۱٫۵ متر مناسب است. بهترین رشد برگ بو، پس از استقرار ریشه‌اش در گلدان جدید صورت می‌گیرد، حتی مشکلی نیست که ریشه‌های آن کمی از گلدان بیرون بزنند. نیازی نیست بیشتر از ۵ سال یکبار گلدان برگ بو را عوض کنید.

آفات و بیماری ها

در اغلب موارد، برگ بو گیاهی بدون آفت است؛ حتی از آن برای راندن حشرات از سایر گیاهان نیز استفاده می‌شود. با این وجود گاهی شپشک می‌تواند برای برگ بو دردسر ایجاد کند. انواعی از بیدها نیز هستند که در بین دو برگ گیاه تخم گذاری کرده و آنها را با پوششی نرم به هم می‌چسباند. اگر دیدید دو برگ گیاه به هم چسبیده است، آنها را به آرامی جدا کرده و تخم‌های بید را از سطح آنها پاک کنید.

خواص برگ بو

در طب سنتی برگ بو برای جوانسازی پوست و مو و تقویت معده و دستگاه گوارش، روغن برگ آن برای ماساژ پیشانی مواقع میگرن و سردردو کاهش استرس و اضطراب و… مفید است.

مروری سریع بر برگ بو

نام علمی : Laurus nobilis
نام رایج : برگ بو / پیرامید
نوع گیاه : همیشه سبز / مناسب فضای بیرونی
سمی بودن : سمی نیست
زمان گلدهی : اواخر بهار تا اوایل تابستان
نوع خاک : کاملا زه کشی شده، اغلب انواع خاک.
رنگ گل : زرد کمرنگ
خواستگاه : مدیترانه
دشواری نگهداری : آسان و کم دردسر

 

 

*سوالات بیشتر خودتون را از طریق لینک (www.drgyah.com) و در بخش مشاوره از کارشناسان ما بپرسید..

ویا با شماره زیر در ارتباط باشید .

09120606055

 

*دکترگیاه،پزشک گیاه شما



  سوال شما
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
طراحی سایت سئو مرکز طراحی وب زئوس
K_ODFB-0cGzjadBemh3nj_zxKpPKUIFAIybELw6Rzts