سرخس شاخ گوزنی
    
بازدید: 1792
    
زبان : فارسی
    

 

سرخس شاخ گوزنی(Platycerium Bifurcatum)

همانطور که از نامش مشخص است، برگ های بزرگ این گیاه بی شباهت به شاخ های گوزن نیستند. آن را در طبیعت به صورت متصل به درختان میبینیم که وابسته به آن ها رشد می کنند.
این نوع از سرخس را باید طور دیگری آبیاری کنید. باید یک ظرف را پر از آب کنید، سرخس شاخ گوزنی را در آن ظرف قرار بدهید و اجازه بدهید که کاملا سیراب شود و سپس آن را از ظرف خارج کنید. آن عاشق رطوبت است. پس سرخس را در جایی قرار دهید که مرطوب باشد و یا آن را مرتبا مرطوب کنید.

برگ های گردی که به صورت پایه اساسی سایر برگ ها در این گیاه قرار دارند، ممکن است دچار تغییر رنگ و قهوه ای شدن شوند. این کاملا طبیعی است و سعی نکنید تا آن ها را از گیاه جدا کنید، چون در این صورت آسیب بزرگی به گیاه خواهید زد.
این سرخس تصفیه کننده هوا است.

در تابستان با نصب پرده در مقابل پنجره های آفتابگیر شدت نور را کم کنید. نسبت به نور کم حساسیت چندانی ندارد، اما از نور تند آفتاب آزار می بیند. سعی نمایید خاکِ گلدان همیشه کمی مرطوب باشد. قبل از اینکه خاک کاملاً خشک شود، مقدار کمی به آن آب بدهید.

نور

گیاه به مکانی روشن نیاز دارد، اما از نور مستقیم خورشید بیزار است. البته اگر آبیاری گیاه را بیشتر کنید، رطوبت محیط را بالا ببرید و هوا را گرم کنید، شاخ گوزنی‌تان می‌تواند نور بیشتر را هم تحمل کند.

آبیاری

در طول فصل رشد، گیاه را به خوبی آبیاری کنید. حتما باید سوراخ‌های گلدان سرخس شاخ گوزنی، باز و به اندازه کافی باشند. زهکشی خوب یکی از نکات اساسی در پرورش گیاه است. اگر دمای هوا بالا رفت، آبیاری گیاه را بیشتر کنید. قبل از آبیاری مطمئن شوید سوراخ‌های زهکش گلدان باز و به اندازه کافی هستند. اگر سوراخ‌ها ناکافی بودند، به وسیله میخ، دریل یا هر شئ دیگری، تعدادی سوراخ به کف گلدان اضافه کنید تا آب اضافی در خاک نماند و باعث پوسیدگی ریشه گیاه نشود.

رطوبت

گیاه را در طول فصل رشد غبار پاشی کنید. غبار پاشی را با آب بدون املاح و هم دمای محیط انجام دهید. از آب مقطر هم می‌توانید استفاده کنید. برای راحت شدن کار می‌توانید از زیر گلدانی حاوی سنگریزه هم استفاده کنید. به این صورت که، زیر گلدانی را پر از سنگریزه کنید و نصف ارتفاع سنگ ریزه‌ها آب درون زیر گلدانی بریزید و گلدان گیاه را روی آن قرار دهید. توجه کنید که کف گلدان با آب درون زیر گلدانی تماس نداشته باشد در غیر این صورت ریشه‌ها پوسیده می‌شوند و گیاه دچار خفگی می‌شود. با این روش بدون اینکه هر روز نیاز به غبار پاشی باشد رطوبت مورد نیاز گیاه‌تان تامین می‌شود.

دما

سرخس شاخ گوزنی می‌تواند دما‌های بسیار پایین را هم تحمل کند، اما در مکانی با هوای گرم و مرطوب رشد بهتری دارد.

خاک

بهتر است گیاهان جوان را در کمپوستی غنی و با زهکشی خوب بکارید. می‌توانید گیاهان بالغ را درون گلدان نکارید و مانند روشی که در جنگل‌ها زندگی می‌کنند، آن‌ها را بر شاخه درخت یا هر ماده عالی دیگری قرار دهید.

روش تکثیر سرخس شاخ گوزنی

سرخس شاخ گوزنی از طریق کاشت اسپور و یا تقسیم بوته تکثیر می‌شود. گیاهان بزرگ ‌تر را می‌توان به راحتی به ۲ یا چند بوته تقسیم کرد. حتی می‌توان آن‌ها را تکه تکه کرد و کاشت. هر تکه باید محتوی قطعه ‌ای برگ و مقداری ریشه باشد. این تکه‌ها را به عنوان گیاهان جدا در گلدان‌های کوچکی بکارید. مطمئن شوید گیاهان جدید (گیاهان تقسیم شده) در محلی با گرما و رطوبت کافی هستند. اگر ریشه دهی گیاهان جدید طول کشید و یا حتی ریشه ندادند، دلسرد نشوید. تکثیر سرخس‌ها گاهی برای باغبانان حرفه‌ای هم سخت است.

بعضی اوقات گیاه بالغ، گیاه دیگری را کنار خود تولید می کند که می توانید با دقت زیا د گیاه کوچک را جدا کنید. سپس مجددا گیاه مادری را در گلدان خود بکارید. گیاه جدید را هم در گلدان حاوی کمپوست بذر و قلمه با پایه پیت قرا ردهید و با کیسه پلاستیکی شفاف بپوشانید. گیاه را در دمای ۲۰ درجه سانتیگراد و نور مناسب ، برای چند هفته نگاه دارید. ضمنا خاک را همیشه مرطوب کنید و این سرخس را می توانید از طریق هاگهای جمع شده از زیر برگها نیز تکثیر کنید.

هاگها را در سینی بذر حاوی کمپوست مخصوص بذر و قلمه، بکارید و با کیسه پلاستیکی شفاف و یا شیشه بپوشانید و در دمای ۲۱ درجه سانتیگراد نگاهدارید. وقتی هاگها جوانه زده به اندازه کافی رشد کردند، هر یک را در گلدانی با قطر دهانه ۶ سانتیمتر، حاوی کمپوست مخصوص بذر و قلمه بکارید. زمانی که بزرگتر شدند می توانید آنها را به تکه‌ای از پوست درخت متصل کرده و با خزه و کمپوست ، پایه گیاه را محکم کنید.

 

*سوالات بیشتر خودتون را از طریق لینک (www.drgyah.com) و در بخش مشاوره از کارشناسان ما بپرسید..

ویا با شماره زیر در ارتباط باشید .

09120606055

 

*دکترگیاه،پزشک گیاه شما

 



  سوال شما
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
طراحی سایت سئو مرکز طراحی وب زئوس
K_ODFB-0cGzjadBemh3nj_zxKpPKUIFAIybELw6Rzts