تکثیر کروتن
    
بازدید: 898
    
زبان : فارسی
    

کروتون به دلیل داشتن برگ‌های خوشرنگ و زیبا یکی از جذاب‌ترین گیاهان آپارتمانی است. گیاهی همیشه سبز که می‌توان آن را در محیط‌های مختلف پرورش داد.

کروتون گیاهی است که در طول دوره تکثیر، به توجه و مراقبت زیادی نیاز دارد. این گیاه گیاهی است تک ساقه؛ پس باید اجازه داد تا به اندازه کافی رشد کند و جوانه‌های فرعی که برای تکثیر مناسب هستند را تولید نماید.

کروتون را از اواخر بهار و در طول تابستان از طریق قلمه‌های انتهایی ساقه به طول ۱۵-۱۰ سانتی‌متر می‌توان تکثیر کرد. بهتر است قلمه‌ها را در هورمون ریشه‌زایی فرو برده، برگ یا برگ‌های پایینی را جدا کنیم و آن‌ها را در گلدانی با خاک مناسب بکاریم. سپس قلمه‌ها را با کیسه پلاستیکی شفاف بپوشانیم و در محلی با نور کافی و دور از تابش مستقیم خورشید نگه داریم. دمای بستر تکثیر کروتون باید گرم باشد و با آبیاری منظم (هفته‌ای ۱ الی ۲ بار) خاک را همیشه مرطوب نگه داریم.

 پس از ۲ ماه ریشه‌های ایجاد شده روی قلمه‌ها، به اندازه کافی رشد کرده و می‌توان پلاستیک را از روی گلدان برداشت تا گیاه جدید به رشد در محیط طبیعی عادت کند. بعد از ظهور چند برگ می‌توان گیاه را به گلدان جدیدی منتقل کرد.

 

قلمه‌های کروتون را در آب نیز می‌توان ریشه‌دار کرد. به شرط مساعد بودن شرایط محیطی از لحاظ نور و دما، بعد از ۴-۳ هفته ریشه‌دار خواهند شد و بعد از رشد ریشه‌ها می‌توان آن‌ها را به گلدان منتقل کرد.

 

علاوه‌بر روش‌های ذکر شده با خوابانیدن هوایی نیز می‌توان این گیاه را تکثیر کرد. برای این منظور قسمتی از پوست ساقه کروتون را با چاقوی تیز و ضدعفونی شده جدا می‌کنیم (البته باید مراقب بود که آسیبی به آوندهای گیاه وارد نشود). سپس این قسمت از ساقه را به هورمون ریشه‌زایی آغشته می‌کنیم و با خزه اسفاگنوم مرطوب شده آن را می‌پوشانیم. روی خزه را پلاستیک کشیده و دو سر آن را محکم می‌بندیم تا تبادل هوایی صورت نگیرد. پس از ظهور ریشه‌ها ساقه را از محل رویش ریشه قطع کرده و در گلدان مناسبی می‌کاریم.

 

سوالات خود را از طریق لینک www.drgyah.com در بخش مشاوره از کارشناسان ما بپرسید و یا با شماره 09120606055 درارتباط باشید.

 *دکترگیاه، پزشک گیاه شما*



  سوال شما
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
طراحی سایت سئو مرکز طراحی وب زئوس
K_ODFB-0cGzjadBemh3nj_zxKpPKUIFAIybELw6Rzts