گندمی
    
بازدید: 495
    
زبان : فارسی
    

نام علمی: Chlorophytum comosum

 خانواده: Asparagaceae

 بومی منطقه: استوایی و جنوب آفریقا

 نام‌های دیگر: سجافی، گیاه عنکبوتی

 

گندمی یا سجافی گیاهی زینتی و دارای انواع سبز و ابلق است که ساقه حقیقی ندارد و برگ‌های آن مستقیما از روی ساقه کوتاه سطحی می‌روید.

 این گیاه را می‌توان توسط گیاهچه، تقسیم بوته و قلمه زدن تکثیر کرد. بهترین زمان تکثیر، فصل بهار و تابستان است و گیاهچه‌ها باید در نور مناسب و کافی به دور از تابش مستقیم خورشید نگهداری شوند.

 

گیاه گندمی در فصل تابستان گل می‌دهد که اگر این گل‌ها بارور نشوند پایه‌ی مادری ساقه‌های بلند و رونده‌ای را تولید می‌کند که دسته‌های کوچکی از برگ‌ها "گیاهچه" روی آن قابل مشاهده است. این گیاهچه‌ها اگر در خاک قرار گیرند، ریشه داده و شروع به رشد می‌کنند. در این زمان می‌توان گیاه را از پایه مادری جدا کرد و اگر لازم بود در گلدان جدیدی از آن نگهداری نمود.

این گیاهچه‌ها در آب نیز ریشه‌دار می‌شوند و پس از قرار گرفتن در خاک به رشد خود ادامه می‌دهند. البته ممکن است در روزهای اول پس از کاشت، پژمرده شده و رشدشان کند شود؛ اما بعد از گذشت چند روز و عادت کردن به محیط جدید، شرایط گیاهچه‌ها عادی می‌شود.

 

در تکثیر گندمی از طریق تقسیم بوته، باید بوته را از محل طوقه به چند قسمت تقسیم کرد. هر قسمت را در گلدانی با خاک مناسب قرار داد و شرایط محیطی مناسب را برای رشد گیاه فراهم کرد.

 

علاوه‌بر روش‌های گفته شده، گل گندمی را از طریق بذر نیز می‌توان تکثیر کرد. اگر گل‌های گندمی بارور شوند، به جای گیاهچه بذر تولید می‌کنند. در فصل بهار می‌توان بذور را در گلدانی با خاک مناسب قرار داد و بعد از ۸-۶ هفته شاهد جوانه‌زنی آن‌ها خواهیم بود.

این روش به دلیل طولانی بودن مراحل تولید بذر و کشت و سبز شدن آن، زمان‌بر است و به همین دلیل برای تکثیر گندمی در منزل طرفدار ندارد.

 

بنابراین می‌توان گفت بهترین روش تکثیر این گیاه، قلمه‌زدن یا جدا کردن گیاهچه‌ها است که به راحتی در آب یا خاک ریشه‌دار می‌شوند.

 

سوالات خود را از طریق لینک www.drgyah.com در بخش مشاوره از کارشناسان ما بپرسید و یا با شماره 09120606055 درارتباط باشید.

 *دکترگیاه، پزشک گیاه شما*



  سوال شما
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
طراحی سایت سئو مرکز طراحی وب زئوس
K_ODFB-0cGzjadBemh3nj_zxKpPKUIFAIybELw6Rzts