بیماری موزائیک انجیر
    
بازدید: 699
    
زبان : فارسی
    

ایران یکی از کشورهای تولید کننده انجیر در سطح جهانی است؛ اما با گسترش جهانی بیماری موزائیک انجیر، طی سال‌های اخیر خسارت شدید این بیماری از انجیرستان‌های مناطق مختلف کشور نیز گزارش شده است. این بیماری یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های انجیر است.
علائم خسارت این بیماری را می‌توان هم روی برگ‌ها و هم روی میوه‌های درخت انجیر مشاهده کرد. روی برگ‌ها لکه‌های سبز کمرنگ، زرد و یا ابلق با طرح موزائیکی قابل مشاهده است‌ و این برگ‌ها به مرور دفرمه، پیچیده و بدشکل می‌شوند و سطح برگ‌ها کاهش پیدا می‌کند. طرح‌های موزائیکی معمولا بین رگبرگ‌ها دیده می‌شوند. روی میوه‌ها علائم موزائیک را یا به صورت حلقه‌ای و یا خطوط طولی می‌بینیم. بد شکلی و ریزش میوه قبل از رسیدن را به دنبال دارد و در نتیجه میزان محصول کاهش پیدا می‌کند.

عامل بیماری موزائیک انجیر ویروس است و ناقل آن حشرات می‌باشند که می‌توانند این بیماری را از درختان آلوده به درختان سالم انتقال دهند. شپشک، شته و از همه مهم‌تر کنه (۷۰ درصد) مهم‌ترین این حشرات می‌باشند پس یکی از راه‌های مقابله با آن استفاده از کنه‌کش می‌باشد تا با کنترل این آفت بتوان بیماری را کنترل کرد.
این بیماری از طریق اندام‌های رویشی و پیوند انتقال می‌یابد اما از طریق بذر منتقل نمی‌شود.

برای جلوگیری از درگیر شدن انجیرستان به این ویروس لازم است از پایه و پیوندک و نهال‌های سالم و گواهی شده استفاده شود.
ارقام انتخابی، ارقام حساس به این بیماری نباشند.
تغذیه مناسب و تقویت درختان.
حذف علف‌های هرز در باغات و اطراف آن.

از آنجا که مبارزه شیمیایی مستقیمی برای از بین بردن ویروس موزائیک انجیر وجود ندارد، در صورت درگیر شدن باغ، درختان آلوده را از باغ حذف کنیم و با ناقلین این مبارزه کنیم که تنها راه کنترل بیماری‌ست.

 

سوالات خود را از طریق لینک www.drgyah.com در بخش مشاوره از کارشناسان ما بپرسید و یا با شماره 09120606055 درارتباط باشید.

 *دکترگیاه، پزشک گیاه شما*



  سوال شما
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
طراحی سایت سئو مرکز طراحی وب زئوس
K_ODFB-0cGzjadBemh3nj_zxKpPKUIFAIybELw6Rzts