لامپ رشد
    
بازدید: 434
    
زبان : فارسی
    

خورشید منبع اصلی تامین نور برای گیاهان است اما کمبود و عدم دسترسی کافی به نور خورشید در آپارتمان‌ها، فروشگاه‌ها و یا دفاتر اداری معضلی است برای نگهداری گل توسط دوستداران گل و گیاه. Plant Light یا Grow Light یک منبع نور مصنوعی است که برای تامین نیاز نوری گیاهان جهت انجام فتوسنتز طراحی و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لامپ رشد در سال ۱۸۶۸ توسط آندری فمینستین گیاه‌شناس روسی اختراع شد.

لامپ‌های متال هالدهید، تحت فشار سدیم و فلورسنت از انواع مختلف لامپ رشدهای قدیمی است و لامپ‌های LED از کارآمدترین این لامپ‌هاست. لامپ‌های LED از لحاظ اقتصادی هم جایگزین خوبی برای انواع قدیمی خود هستند. LED‌های معمولی فقط برای روشنایی کاربرد دارند و تاثیری بر رشد گیاه ندارند اما LED‌های رشد، از طیف نوری تشکیل شده‌اند که برای رشد تمامی گیاهان کاربرد دارند.

این چراغ‌ها هیچ خطری برای انسان ندارند و می‌توان از آن‌ها در محیط منزل استفاده کرد و نور کافی برای رشد گیاهان را تامین نمود.

لامپ‌های رشد گیاه در طول موج‌های مختلف و رنگ‌های متفاوتی تولید می‌شوند و طیف نوری شبیه به نور خورشید دارند.

از این چراغ‌ها در کشت‌های هیدروپونیک و گیاهان آبزی نیز می‌توان استفاده کرد؛ اما باید توجه داشت که اگر قصد انجام غبارپاشی برای گیاهان رطوبت‌دوست داریم، قبل از انجام غبارپاشی باید لامپ رشد را خاموش کنیم و تا زمان خشک شدن سطح گیاه، لامپ را روشن نکنیم زیرا قطرات آب مثل ذره‌بین عمل می‌کنند و باعث سوختن برگ‌ها می‌شوند.

اگر این چراغ‌ها را با توجه به توان نوری خود در فاصله مناسبی از گیاه قرار ندهیم، بازده خوبی ندارند. حداقل این فاصله برای لامپ‌ها ۲۰ سانتی‌متر و برای پروژکتورها ۴۰ سانتی‌متر است. در واقع فاصله لامپ تا گیاه باید به اندازه‌ای باشد که گرمای لامپ به گیاه آسیب نزند و از طرفی شرایط نوری مناسبی را برای رشد گیاه فراهم کند.

از دیگر دلایلی که سبب می‌شود لامپ رشد کارآیی نداشته باشد آن است که مدت زمان روشن بودن لامپ نسبت به نوع گیاه کم باشد؛ یا ممکن است لامپ رشد روشنایی کاذب داشته باشد اما کیفیت لازم را نداشته باشد.

از طرفی باید توجه داشت که لامپ رشد را ۲۴ ساعت شبانه‌روز روشن نگه نداریم زیرا گیاه حداقل بین ۶ تا ۸ ساعت به تاریکی احتیاج دارد و در صورت روشن ماندن لامپ، بیشتر ضرر می‌بیند تا سود.

بنابراین با استفاده از لامپ مخصوص رشد گیاهان، می‌توان در محیط‌های آپارتمانی مشکل کمبود نور را رفع کرد و از پرورش و نگهداری گل و گیاه مورد علاقه خود لذت برد.

 

سوالات خود را از طریق لینک www.drgyah.com در بخش مشاوره از کارشناسان ما بپرسید و یا با شماره 09120606055 درارتباط باشید.

 *دکترگیاه، پزشک گیاه شما*



  سوال شما
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
طراحی سایت سئو مرکز طراحی وب زئوس
K_ODFB-0cGzjadBemh3nj_zxKpPKUIFAIybELw6Rzts