رنگ کردن تنه درختان
    
بازدید: 405
    
زبان : فارسی
    

با شروع فصل سرد، درختان به خواب زمستانی می‌روند و میزان مقاومت آن‌ها در برابر تغییرات دمایی و حمله برخی آفات و بیماری‌ها کاهش پیدا می‌کند.

از این رو برای محافظت در برابر آسیب این تنش‌ها، تنه درختان بالای دو سال را با رنگ رقیق شده لاتکس سفید رنگ‌آمیزی می‌کنند. در واقع رنگ زدن تنه درختان راهی ساده و غیر سمی برای محافظت آن‌ها در برابر سرمازدگی، آفتاب سوختگی و آلوده شدن به آفات و بیماری‌های قارچی است.

 

این رنگِ حاوی قارچ‌کش و باکتری‌کش (مثلا بردوفیکس یا اکسی‌کلرور مس)، سپری محافظ در برابر آسیب‌های وارده به تنه درختان خواهد بود و از پوسته پوسته شدن سطح خارجی آن‌ها ممانعت می‌کند.

زیرا رنگ کردن مانع از آسیب سرمایی و ترک خوردن تنه درختان در اثر اختلاف دمای شب و روز در فصل پاییز و زمستان می‌شود چرا که تنه درختان در شب به میزان زیادی سرد شده و در روز با تابش آفتاب گرم می‌شوند. در نتیجه شکاف‌هایی در تنه ایجاد می‌گردد. این شکاف‌ها محل مناسبی برای زمستان‌گذرانی آفاتی مانند کرم‌های میوه و ورود عوامل بیماری‌زای قارچی مانند شانکر باکتریایی خواهد بود. استفاده از رنگ علاوه‌بر پر کردن ترک‌ها، از آفتاب سوختگی و جویده شدن تنه درختان توسط جوندگان جلوگیری می‌کند. همچنین آفات چوب‌خواری که از پوست درختان تغذیه می‌کنند، نمی‌توانند به درخت آسیب وارد کنند.

 

برای رنگ کردن تنه درخت حدوداً از ۵ سانتی‌متری زیر سطح خاک تا ۶۰ الی ۹۰ سانتی‌متری تنه را باید رنگ کرد.

رنگ‌های تیره به دلیل جذب و نگهداری انرژی نور خورشید در خود سبب ایجاد سوختگی تنه درخت می شوند و برای این کار مناسب نیستند. همچنین رنگ‌های روغنی نیز به واسطه ماهیت روغنی خود، تنفس گیاه را مختل کرده و به درخت آسیب می‌زنند.

 

رنگ محافظ تنه درخت در بازار موجود است و می‌توان به نسبت ۵۰ درصد یا ۳:۱ با آب رقیق کرد اما پیشنهاد می‌شود رقیق کردن را با قارچ‌کش بردوفیکس انجام دهید تا خاصیت قارچ‌کشی رنگ افزایش یابد.

لازم به ذکر است که رنگ کردن با برس بهتر از رنگ کردن با سمپاش است زیرا هم هدر رفت رنگ کمتر است و هم رنگ به راحتی به پوست درخت می‌چسبد.

 

سوالات خود را از طریق لینک www.drgyah.com در بخش مشاوره از کارشناسان ما بپرسید و یا با شماره 09120606055 درارتباط باشید.

 *دکترگیاه، پزشک گیاه شما*



  سوال شما
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
طراحی سایت سئو مرکز طراحی وب زئوس
K_ODFB-0cGzjadBemh3nj_zxKpPKUIFAIybELw6Rzts