فیکوس آفریقایی
    
بازدید: 1858
    
زبان : فارسی
    

معرفی فیکوس آفرقایی (فیکوس لیراتا)

فیکوس لیراتا که در ایران با نام فیکوس آفریقایی هم شناخته‌شده‌است، از گیاهان زیبایی است که تصویر آن را معمولا در مجله‌ها و در عکس‌های دکوراسیون خانه‌های اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها می‌بینید. برگ‌های این گیاه جذاب، سبزرنگ و شبیه سایز ویولن است و همین نکته فیکوس آفریقایی را به گیاهی خاص تبدیل کرده‌است.
فیکوس آفریقایی بومی جنگل‌های استوایی آفریقاست و بلندی آن در طبیعت ممکن است به ۱۲ متر هم برسد. زندگی آن‌ها در جنگل به صورت انگلی است یعنی روی درخت‌های دیگر رشد می‌کنند اما خوشبختانه نوع خانگی این گیاه با زندگی در خاک و گلدان سازگار است.
جالب است بدانید فیکوس لیراتا خواهر فیکوس الاستیکا است که برگ‌های سبز پررنگ و چرمی زیبا دارد.

ویژگی‌های فیکوس آفریقایی

 

اگر از این گیاه به خوبی مراقبت‌کنید، هر سال مقدار زیادی رشد می‌کند و بلندی آن در خانه می‌تواند به بیش‌تر از دو متر هم برسد. جذابیت این گیاه به رنگ سبز زیبای برگ‌هایش است و به همین دلیل برای فضاهای بزرگ انتخاب خوبی است.
به خاطر ارتفاع گیاه و شکل برگ‌هایش، آن را فقط باید روی زمین بگذارید و نباید آن را آویزان کنید یا روی قفسه یا لبه پنجره بگذارید. البته گیاهان کوچک فیکوس آفریقایی را که هنوز بلند نشده اند و برگ‌های کوچکی دارند، می‌توانید به طور موقتی در لبه‌ی قفسه یا کابینت بگذارید.

 

نور مناسب برای فیکوس آفریقایی

این گیاه جذاب به نور زیاد و غیرمستقیم نیازدارد. آن را نزدیک پنجره‌ای آفتاب‌گیر بگذارید تا در طول روز بتواند نور کافی را جذب کند.آفتاب نباید مستقیما به گیاه بتابد، منظور از نور خوب نور غیرمستقیم می باشد.نور مستقیم باعث سوختن و قهوه ای و خشک شدن لبه های برگ ها می شود. هرچند ماه یک بار گیاهتان را بچرخانید تا نور به صورت مساوی به همه‌ي برگ‌هایش برسد و از کج‌شدن آن جلوگیری‌کنید.
هفته‌ای یک بارپشت و روی برگ‌های آن را با دستمال مرطوب و نرم به آرامی تمیز کنید تا گرد و غبار روی برگ‌های آن ننشیند و جذب نور تا حدممکن زیاد شود. این نکته‌ی مهمی است چون برگ‌های بزرگ این گیاه گرد و غبار را به راحتی به خودش جذب می‌کند.

 

آبیاری :

فیکوس آفریقایی به آبیاری زیاد یا کم حساس است و برای همین مدتی زمان می‌برد تا زمان درست آبیاری گیاه را متوجه شوید. هم‌چنین با دانستن علامت‌های زیر می‌توانید از خشک‌شدن یا گندیدن ریشه‌های گیاه‌تان جلوگیری کنید.

 

آفت‌ و بیماری‌ها

فیکوس آفریقایی ممکن است مورد حمله‌ی آفت‌هایی مثل شپشک، شته، کنه تارعنکبوتی و حشره‌‌های پولک‌دار قرار بگیرد. همیشه زیر و روی برگ‌ و ساقه‌های گیاه را از نظر داشتن آفت بررسی کنید. در صورتی‌که آفت یا حشره‌‌ای روی گیاه مشاهده‌کردید، ابتدا با دستمال نرم آغشته به آب گرم و صابون، برگ‌ها را کاملا تمیز کنید سپس از آفت‌کش ملایم استفاده‌کنید.

 

فیکوس و حیوانات خانگی

اگر حیوان خانگی‌تان از برگ‌های این گیاه بخورد، دچار ناراحتی‌ معده می‌شود. بهتر است گیاه‌تان را در جایی بگذارید که حیوانات خانگی به آن دسترسی نداشته‌باشند.

 

روش تکثیر فیکوس آفریقایی

تکثیر گیاه: اولین نکته برای تکثیر گیاه این است که گیاه اصلی باید کاملا سالم باشد. شاخه‌ی گیاه را دقیقا بالاتر از محل اتصال برگ به شاخه (که به آن گره می‌گویند) برش بزنید. شاخه‌ی بریده‌شده را در ظرفی از آب تصفیه‌شده و در محلی پرنور بگذارید. هروقت که آب آلوده یا کدرشده‌بود، آن را عوض کنید. بعد از یک ماه، قلمه‌ی شما باید ریشه بزند. وقتی که ریشه‌ها چندسانتی‌متر بلند شدند، می‌توانید آن را در گلدان جدید بکارید.

 

 

*سوالات بیشتر خودتون را از طریق لینک (www.drgyah.com) و در بخش مشاوره از کارشناسان ما بپرسید..

ویا با شماره زیر در ارتباط باشید .

09120606055

 

*دکترگیاه،پزشک گیاه شما



  سوال شما
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
طراحی سایت سئو مرکز طراحی وب زئوس
K_ODFB-0cGzjadBemh3nj_zxKpPKUIFAIybELw6Rzts