گل گازانیا
نویسنده : مدیر سایت    
شنبه 16 فروردین 1399
    
بازدید: 4620
    
زبان : فارسی
    

معرفی و نگهداری گل گازانیا :

 یکی از گیاهان بسیار جذاب و زیبا برای کاشت در بالکن و فضای باز است که به نور زیاد احتیاج دارد اگر میخواهید ورودی خانه یا بالکن خود را شیک کنید حتما گازانیا گزینه بسایر عالی برای شما خواهد بود، گل آزانیا از جمله گیاهان علفی و گلدار بومی آفریقاست و 16 گونه مختلف دارد. گفته می‌شود نام گیاه از نام محققی ایتالیایی- یونانی به نام تئودور گازا گرفته‌شده‌است. در مناطق سرد گیاهی یک ساله و در مناطق معتدل گیاهی چند ساله است. یکی از مشخصه‌های این گیاه این است که سطح رویی برگها سبز و صاف و پشت آنها سفید و کرکدار است. پس یکی از راه‌های تشخیص گیاه در صورت گلدار نبودن، از طریق پشت برگ‌های آن است.

گل گازانیا صبح‌ها با طلوع آفتاب باز و شب‌ها با غروب آفتاب بشته‌می‌شود.

مختصری در خصوص گل گازانیا

نام علمی این گیاه gazania Splendens می باشد که گلهای اون بین 5تا 12سانت قطرشان بوده و بر روی گلبرگ‌ها خطوطی با رنگ مختلف دیده می‌شود که با رنگ گلبرگ فرق دارد. گلبرگهای گل گازانیا در انواع مختلف متفاوت و در برخی باریکتر است. طول دمگل بین 15 تا 30 سانتیمتری است.

گازانیا اگر امکانش باشد و در زمستان جایش را عوض کنید تا از سرما و یخزدگی در امان باشد، زنده می‌ماند و گلدهی آن ادامه‌ خواهد‌ داشت. این گیاه گلهایی شاداب و با طراوت با رنگ کرم، قرمز، نارنجی و زرد دارد.

زمان گلدهی گل گازانیا:

گلدهی این گیاه در اواخر بهار شروع شده و تا اوایل زمستان ادامه دارد.

کاربرد گازانیا:

این گیاه را به عنوان کف پوش می‌توان کاشت. برخی از انواع دیگر آن گلهایی درشت‌تر داشته و در گلدان هم کاشته می‌شوند. گازانیا گیاهی مقاوم و کم توقع است. گازانیا برای باغ صخره‌ای بسیار زیباست.

نیازها و شرایط نگهداری گل گازانیا

این گیاه جزو گیاهان آپارتمانی است که نگهداری بسیار راحتی دارد و به شکل خلاصه باید گفت که  به نور نسبتا زیاد، دمای 25 الی 30 درجه، آبیاری متوسط برای رشد و گلدهی نیاز دارد که در ادامه به صورت امل هریک از موارد رو مورد بررسی قرار خواهیم داد.

نور مناسب گیاه:

گل گازانیا باید در روز 6 ساعت نور مستقیم آفتاب به آن بتابد. پس بهتر است اگر گلدان گازانیا دارید، آن را در مقابل پنجره آفتابگیرتان قرار دهید. اگر نور کافی نباشد، باعث عدم گلدهی می‌شود و اگر قصد کاشت این گیاه رو در باغچه دارید حتما محلی که بیشترین نور به گیاه بتابد رو انتخاب کنید.

آبیاری گازانیا:

گازانیا به خشکی مقاوم است، اما باید آبیاری‌ای منظم و کافی داشته باشد. چون آبیاری منظم گیاهی با کیفیت تولید می‌کند. البته بیش از حد آبیاری نکنید که باعث پوسیدگی ریشه‌ها شده و گیاهاتان از بین خواهد رفت. توجه داشته باشدی که اگر این گیاه رو در گلدان کاشتید حتما زهکشی رو بررسی کنید و آب اضافه از زیر گلدان پس از آبیاری خارج شود.

بهترین دما برای نگهداری

دمای مناسب گیاه گازانیا بین 25 تا 30 درجه است، البته این گیاه همانطور که گفتیم به گرما مقاوم بوده و در صورت گرما و با آبیاری مناسب، مشکلی ایجاد نمی‌شود. قسمت طوقه و زیرزمینی گیاه تا صفر درجه را تحمل می‌کند. اما مراقب باشید که اگر دما از 15درجه کمتر شود، گلدهی گیاه کاهش افته و برگسار آن زرد می‌شود و کم‌کم گیاه از بین می‌رود.

هشدار: برخورد این گیاه با پوست در برخی افراد می‌تواند منجر به ایجاد حساسیت پوستی شود. حیوانات خانگی را نیز دور نگه دارید.

 

خاک مناسب برای گازانیا:

گازانیا از گیاهانی است که در بیشتر خاک‌ها می‌روید، حتی در خاکهای فقیر(خاکی که مواد مغذی خیلی کمی دارد)، اما بهتر است خاک زهکشی شده باشد و آب در خاک نماند. پس از شن و خاک برگ در خاکتان استفاده‌ کنید. بهترین ترکیب برای کاشت آن در خاک گلدان استفاده از خاک برگ + خاک باغچه + مقداری شن میباشد.

 

*سوالات بیشتر خودتون را از طریق لینک (www.drgyah.com) و در بخش مشاوره از کارشناسان ما بپرسید..

ویا با شماره زیر در ارتباط باشید .

09120606055

 

*دکترگیاه،پزشک گیاه شما

 

  سوال شما
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
طراحی سایت سئو مرکز طراحی وب زئوس
K_ODFB-0cGzjadBemh3nj_zxKpPKUIFAIybELw6Rzts