10 گیاه خوراکی که به راحتی در خانه شما رشد می کند!
نویسنده : مدیر سایت    
چهار شنبه 9 مهر 1399
    
بازدید: 3655
    
زبان : فارسی
    

ریحان

ریحان یکی از سریع الرشدترین سبزی های خوراکی است. یک گیاه معمولی به طور متوسط به اندازه نصف پیمانه برگ تولید می کند. برای آنکه گیاه خوراکی پرپشت تری داشته باشید باید آن را بیشتر برش زده و برداشت کنید تا بتواند خود را وادار به تولید برگهای بیشتری کند. استفاده از ریحان در سالاد و بسیاری از غذاهای تابستانه پر طرفدار است.

آویشن

آویشن یک گیاه چند ساله با رشد سریع است و حتی می توان در فصل سرد هم در فضای بیرون دوام بیاورد. مقاومت این گیاه به تحمل سرما باعث می شود بتوانید آن را در هر فصلی به کار ببرید. پس هم به فکر مصرف آویشن در سوپ های زمستانی باشید و هم آن را در سالادهای تابستانی خود استفاده کنید.

 

برگ بو

این گیاه خوراکی به صورت درختچه رشد می کند و زمانی که مقدار زیادی کمپوست پای گلدان بریزید، رشد بهتری خواهد داشت. این برگ در قهوه های صبحانه، تخم مرغ و برخی از استارترها مصرف می شود. این گیاه را می توانید در قسمت خارجی ورودی خانه قرار دهید تا با عطری که دارد به عنوان خوشبو کننده هوا عمل کند. با خرد کردن برگها عطر شیرینی از آن خارج می شود که سردرد را درمان می کند.

 

علف لیمو

این گیاه خوراکی در غذاهای تایلندی و هندی از اجزای اصلی به شمار می رود و می تواند در سوپ، طعم دهنده برنج و چای گیاهی نیز به کار برده شود. این گیاه به هضم و گوارش کمک می کند و اسانس روغنی آن برای درمان استرس مفید است. مقدار زیاد ماده سیترونلا که در علف لیمو وجود دارد باعث می شود این گیاه به یک ماده موثر برای درمان پوست و همچنین دافع طبیعی حشرات تبدیل گردد.

 

ارگانو

ارگانو در فرهنگ غذای ایتالیایی و مکزیکی جایگاه ویژه ای دارد چرا که در آب و هوای گرم و خشک به راحتی رشد می کند. ارگانو نسبت به اغلب گیاهان به آب کمتری نیاز دارد و مانند ریحان با هرس کردن رشد بیشتری پیدا می کند. ارگانو یک گیاه همراه جهانی محسوب می شود و به رشد دیگر گیاهانی که در مجاورت آن قرار دارند، کمک می کند. گلدان ارگانو را درون خانه نگهداری کنید تا بتوانید سریع تر به آن دسترسی داشته باشید و تعدادی از آنها را درون باغچه پرورش دهید تا به رشد دیگر گیاهان نیز کمک کند.

 

نعناع

نعناع نیز به عنوان یکی از ساده ترین گیاهان برای پرورش و رشد شناخته می شود. از آنجایی که این گیاه خوراکی رشد خوبی دارد، متخصصان پیشنهاد می کنند نعناع را به صورت جدا و در گلدان های متفاوتی بکارید تا روی دیگر گیاهان حساستر را نپوشاند. نعناع فلفلی فرانسوی برای اسانس های روغنی و نعناع شکلاتی برای پخت و پز استفاده می شوند.

 

مریم گلی

این گیاه به دلیل تحمل سرما و خشکی شناخته شده است و شرایط نگهداری آن بر عطر و طعمش تاثیری نمی گذارد. برگهای کرکدار مریم گلی آفات را از خود دور می کنند و به راحتی تکثیر می شوند به حدی که می توانید عطر و طعم محبوب خود را با دوستان به اشتراک بگذارید. برگهای این گیاه خوراکی را می توانید برای طعم دهی انواع کوکتل، پاستا و گوشت قرمز استفاده کنید. برگهای خشک مریم گلی به صورت دسته ای سوزانده می شوند تا هوا را تمیزتر کنند.

 

رزماری

رزماری هم یک درختچه است ولی در گلدان های کوچکتر نگهداری می شود و برای پشت پنجره مناسب خواهد بود. برگهای این گیاه خوراکی را در فواصل منظم هرس کنید چرا که نور خورشید باعث رشد بیشتر رزماری می شود. این گیاه خوش عطر به عنوان خوشبو کننده طبیعی، اسانس روغنی و چای به کار برده می شود و می تواند حافظه را تقویت کند. گلدان های رزماری در فضای کار و در پشت پنجره می تواند عامل خوبی باشد تا در زمان نیاز ذهنتان را باز کند.

 

پیازچه

پیازچه هم خانواده سیر و تره فرنگی است و زمانی که به گل می رود، گلهای توپی شکل صورتی رنگی در سرشاخه آن تشکیل می شود. گل پیازچه حاوی مقدار زیادی بذر است. پس اگر یکی از پیازچه ها به گل رفت آن را نکنید ولی از دیگر گونه ها جدا نگه دارید. ساقه های پیازچه 3-4 بار در سال برداشت می شوند، جالب است بدانید که حتی گلهای پیازچه هم خوراکی است. اگر بتوانید این گیاه را در نزدیک درب ورودی نگه دارید، از ورود حشره های مزاحم جلوگیری کرده اید.

 

گشنیز

این گیاه خوراکی نیاز به آبیاری زیادی ندارد. گشنیز باید در فصل تابستان در خنک ترین فضای خانه قرار گیرد چرا که گرما باعث تلخ شدن برگهای آن می شود. از آنجایی که گشنیز با خشک شدن یا پلاسیده شدن عطر خود را حفظ نمی کند، بهتر است برای تهیه سس، غذا و دیگر چاشنی ها با گشنیز تعدادی از گلدان آن را نگهداری کنید.

 

 

*سوالات بیشتر خودتون را از طریق لینک (www.drgyah.com) و در بخش مشاوره از کارشناسان ما بپرسید..

ویا با شماره زیر در ارتباط باشید .

09120606055

 

*دکترگیاه،پزشک گیاه شما

  سوال شما
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
طراحی سایت سئو مرکز طراحی وب زئوس
K_ODFB-0cGzjadBemh3nj_zxKpPKUIFAIybELw6Rzts