نگهداری پیچ امین الدوله
نویسنده : مدیر سایت    
شنبه 16 فروردین 1399
    
بازدید: 5506
    
زبان : فارسی
    

معرفی پیچ امین الدوله

پیچ امین‌ الدوله گونه‌ای از گیاهان گلدار چندساله از جنس Lonicera و از تیره آقطیان است نام آن در انگلیسی Lonicera caprifolium هست. پیچ امین الدوله به سه منظور پرورش داده می‌شود:

به‌عنوان یک گیاه رونده یا یک گیاه رونده معطر و حتی به‌عنوان یک بوته با گل‌های رنگی. یاس امین الدوله تابستانی یکی از انواع بسیار جذاب یاس می‌باشد، که بسیار رونده و مقاوم می‌باشد و تا ارتفاع ۶ تا ۹ متر بلند می‌شود. این گیاه تیغ ندارد، به‌همین دلیل برای مرتب کردن آن بر روی سطوحی چون دیوار‌ها و طاق‌ها، مشکلی نخواهید داشت. در غیر این‌صورت می‌توانید آن‌را به شکل یک بوته در بی‌آورید.

چرا اسم این گیاه پیچ امین الدوله است؟

جالبه بدونید که این گیاه منتسب به علی‌خان امین‌الدوله، صدر اعظم مظفرالدین شاه قاجار است که گفته شده است اولین بار این گیاه را در ایران و در باغ امین‌الدوله کاشته بوده. پیچ امین الدوله دارای گل هایی بسیار معطر است که در هنگام باز شدن به رنگ سفید است و کم کم به رنگ زرد متمایل میشود و دارای طعم شیرینی در انتهای گل میباشد.

در کدوم مناطق میشه کاشت؟

این گیاه رو میشه برای مناطقی که هوای خنک و گرم دارند کاشت، اگر مناطقی هستید که زمستانی سختی داره نگران نباشید میتونید گیاه رو بکارید ولی این گیاه برای مناطقی که آب و هوای حاره یا دارند مناسب نیست.

شرایط مناسب نگهداری پیچ امین الدوله

به طور خلاصه اگر از راز رنگهدای این گیاه بگم این هست که شما باید محلی با نور زیاد، دمای نسبتا زیاد و خاکی با مواد مغذی زیاد داشته باشید که یاه بتونه رشد خوبی داشته باشه که در ادامه به بررسی تک تک شرایط می پردازیم.

نور مناسب :

ایم گیاه نور مستقیم خورشید رو دوست داره و باعث رشد بهتر اون میشه پس محلی با نور زیاد برای کاشت اون انتخاب کنید، اگر میخواید توی گلدون بکارید و در تراس قرار بدید جایی که بیشترین نور هست قرار بدید. توجه داشته بشاید که این گیاه میتونه به خوبی در مناطقی که نیمه سایه و سایه هست هم رشد داشته باشه ولی هرچقدر میزان سایه بالا باشه گلدهی به تاخیر خواهد افتاد.

خاک مناسب

 . توجه داشته باشید غنی بودن خاک یکی از شرط های اصلی برای رشد خوب و پر پشت بودن هست اگر کود دامی دایرد حتما ساتفاده کنید در غیر این صورت ورمی کمپوست یا کودهای کریستالن برای تغذیه گیاه استفاده کنید.

آبیاری پیچ امین الدوله

این گیاه جزو گیاهانی هست که به آبیاری کم مقاومت نشون میده ولی اگر دوست دارید که گیاه شما گلهای زیبا بده و برگهای پرپشتی داشته باشه حتما سعی کنید هر زمان که خاک گلدان یا باغچه خشک شد بهش آب بدید.

روش های تکثیر پیچ امین الدوله

پیچ امین الدوله را میتوان به سه روش: قلمه، کاشت بذر و همچنین خوابانیدن شاخه تکثیر نمود که در زیر به طور کامل همه روشها توضیح داده می شود.

1- قلمه پیچ امین الدوله

بیشتر انواع این گیاه را از راه قلمه تکثیر می‌کنند. این قلمه‌ها بهتر است در تیر ماه که گیاه در پر گل‌ترین وضعیت خود قرار دارد، تهیه شوند. از حرارت ملایم برای تحریک ریشه‌های قلمه‌ها استفاده کنید، گیاهان جوان‌تر را به‌محض این‌که ریشه دادند، به محیط خنک منتقل کنید. پیچ امین الدوله، خود را به شیوه خاصی تکثیر می‌کند، به این‌صورت که شاخه‌های خود را روی سطح زمین گسترده می‌کند و این شاخه‌ها به مرور زمان ریشه می‌دهند.

آبیاری: بوته های نورُسته به آبیاری منظم نیاز دارند،اما بوته های جاافتاده برای مدتی کاملاً طولانی خشکی را تحمل می کنند. با این حال، ظهور شاخ و برگ بهتر و گلهای بیشتر نتیجه ی آبیاری عمیق و منظم در هوای گرم و خشک خواهد بود.

2- کاشت بذر پیچ امین الدوله

پوسته و گوشته وصل شده به بذر پیچ امین الدوله را کاملا جدا کنید و آنها را در یک دستمال کاغذی بپیچید و  اجازه دهید تا به طور کامل به مدت بیست و چهار ساعت خشک شوند, بذر تمیز و خشک شده پیچ امین الدوله را در یک دستمال نم دار یا مرطوب بگذارید, سپس آن را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و درب پلاستیک را محکم ببندید، این کیسه را به مدت زمان دو تا سه ماه با حفظ رطوبت در یخچال نگهداری کنید.

بعد از این مرحله که به مرحله سردسازی معروف می باشد، بستری را که می خواهید بذر را در آن بکارید را با خاک سترون و یا ترکیبی از کود گیاهی و شن باغبانی به نسبت پنجاه پنجاه بپوشانید و مرطوب کنید، هر بذر از این گیاه را به آهستگی در گلدانی جداگانه بکارید و با مخلوط خاک های استریل شده بپوشانید، این گلدانها را در یک محیط گرم بگذارید و به آنها مدت زمانی به اندازه دو تا شش هفته برای جوانه زدن بدهید. ( این محیط گرم می تواند حتی پشت پنجره های آفتاب گیر باشد چون دریافت شش تا هشت ساعت نور مستقیم آفتاب برای این بذرها ضروری است.)

بستر بذر را مرطوب نگه دارید اما به هیچ عنوان در آبیاری زیاده روی نکنید. وقتی جوانه های گیاه پیچ امین الدوله به اندازه پنج تا هفت سانتی متر رشد کردند و سر از خاک بیرون آوردند، هر نهال را جداگانه در گلدان یا بستری که پنجاه پنجاه از خاک استریل شده یا ترکیب کود گیاهی و شن باغبانی پر کرده اید، بکارید.

 

*سوالات بیشتر خودتون را از طریق لینک (www.drgyah.com) و در بخش مشاوره از کارشناسان ما بپرسید..

ویا با شماره زیر در ارتباط باشید .

09120606055

 

*دکترگیاه،پزشک گیاه شما

  سوال شما
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
طراحی سایت سئو مرکز طراحی وب زئوس
K_ODFB-0cGzjadBemh3nj_zxKpPKUIFAIybELw6Rzts