کمبود عناصر در گیاهان
نویسنده : مدیر سایت    
پنج شنبه 11 اردیبهشت 1399
    
بازدید: 4412
    
زبان : فارسی
    

شناسایی علایم کمبود عناصر غذایی در گیاهان

گیاهان برای رشد، نمو و تولید میوه به عناصر معدنی نیاز دارند. 16 عنصر ضروری در گیاه موجود است. عنصر ضروری عنصری است که گیاه بدون آن قادر به تکمیل چرخه رشدی خود نباشد. سه عنصر از این 16 عنصر یعنی کربن، اکسیژن و هیدروژن از هوا و از طریق روزنه‌­ها جذب می­شوند. شش عنصر هم به عنوان عناصر ماکرو شناخته می­شوند که گیاهان به مقدار بیشتر به آنها نیاز دارند که معمولا با واحد قسمت در میلیون(ppm) نشان داده می‌شوند. عناصر ماکرو شامل نیتروژن، فسفر، پتاسیم، گوگرد، کلسیم و منیزیم هستند.

عناصر آهن، بر، منگنز، روی، مس، کلر و مولیبدن نیز به عنوان عناصر میکرو شناخته ­می‌شوند که به مقادیر کم(کمتر از 200پی پی ام) مورد نیاز هستند.

آسیب ناشی از حشرات و برخی بیماری­ها ممکن است به شکل علایم کمبود عناصر مانند زرد شدن(کلرز)، قهوه­ای شدن(نکروز)، رشد غیر طبیعی و مرگ بافت ظاهر شوند.

شناسایی علایم کمبود

کمبود نیتروژن: زرد شدن برگ ها در فصل رشد جاری، سبزتر بودن برگهای تازه رشد یافته، میانگره‌های کوتاه تر و برگ‌های کوچک‌تر، ظاهر کلی درخت ضعیف، میوه‌ها کوچک و پررنگ و برگها زرد شده و میوه ها زود ریزش می‌کنند.

کمبود فسفر: معمولا در درختان جوان‌تر دیده می‌شود. برگ‌ها کوچک و سبز تیره هستند و زود رنگ‌های پاییزی بخصوص قرمز و بنفش به خود می‌گیرند. در برخی درختان لکه‌های بنفش در حاشیه برگ‌­های مسن تر دیده می­شود و برگ‌ها به سمت بالا پیچیده می­‌شوند.  شکوفه دهی نیز به شکل تنک‌تر اتفاق می­افتد.

کمبود پتاسیم: حاشیه برگ­های مسن فصل جاری قهوه‌ای تیره شده و به طرف داخل می‌­پیچند. این علایم بیشتر در سیب و هسته دارانی که خصوصا در خاک‌های شنی رشد می‌کنند، دیده می‌شود. کمبود این عنصر با مصرف کودهای نیتروژنه بیشتر دیده می‌شود.

کمبود منیزیم: نوک برگ‌های مسن و جوانه های برگ  و اطراف میوه‌ها در اواسط تابستان زرد شده و می‌افتند. مناطق زرد شده در سیب و لیمو به شکل کمان روی برگ‌های مسن دیده می­شود. کمبود منیزیم زمانی که کودهای پتاسیم زیاد بکار رفته باشد و یا زمانیکه pH خاک اسیدی باشد دیده می­شود. کمبود منیزیم در خاک‌های بافت متوسط مانند لوم رس کمتر دیده می‌شود. در برخی مناطق برگ‌های با کمبود منیزیم دارای آوندهای سبز تیره و بخش‌های بین آوندی خاکستری یا سبز کمرنگ می‌­باشند.

کمبود روی: کمبود روی بیشتر در خاکهای قلیایی و بیشتر روی برگ‌های کوچک تازه شکوفا شده و روی میانگره های کوتاه دیده می‌شوند. برگها دارای لکههای زرد روشن هستند در حالی که رگبرگ‌ها سبز تیره هستند.

کمبود آهن: از علایم کمبود آهن برگ‌های زرد با رگبرگ‌های سبز تیره بیشتر در درختان لیمو می­باشد و بیشتر در خاک‌های قلیایی با مقدار آهک بالا دیده می­‌شود.

کمبود مس:  نوک جوانه های رویشی شاخه های سیب و گلابی می‌میرند و سیاه و خم می‌شوند. پوست درختان گلابی ممکن است سخت و خشن شوند. بیشتر در خاک‌های شنی خصوصا با تغذیه نیتروژن و فسفر بالا دیده می‌شوند.

کمبود بر: تغییر رنگ جوانه انتهایی و خشک شدن و ریزش آنها علائم این کمبود می‌باشد.

کمبود گوگرد: برگ‌ها زرد روشن و رگبرگ‌ها سبز روشن دیده می‌شوند.

کمبود مولیبدن: در درختان لیمو و پرتقال برگها به ترتیب سبز روشن و زرد می­‌شوند و در تمام بخش‌های برگ به جز رگبرگ‌ها لکه‌های قهوه‌ای روشن دیده می‌شوند.

کمبود کلسیم: بعضی برگ‌ها سبز تیره و نازک می‌شوند، گیاه از جوانه انتهایی شروع به کمرنگ شدن می‌کنند و بعد می‌میرند.

 

 

*سوالات بیشتر خودتون را از طریق لینک (www.drgyah.com) و در بخش مشاوره از کارشناسان ما بپرسید..

ویا با شماره زیر در ارتباط باشید .

09120606055

 

*دکترگیاه،پزشک گیاه شما

  سوال شما
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
طراحی سایت سئو مرکز طراحی وب زئوس
K_ODFB-0cGzjadBemh3nj_zxKpPKUIFAIybELw6Rzts