نحو نگهداری لیلیوم
نویسنده : مدیر سایت    
پنج شنبه 18 اردیبهشت 1399
    
بازدید: 3862
    
زبان : فارسی
    

درباره گل لیلیوم و سوسن:

گل لیلیوم به دلیل زیبایی که دارد برای ساخت و تهیه دسته گل ها بسیار کاربرد داشته و دارای تنوع و رنگ های بسیار زیادی بوده که طرفداران بسیار زیادی نیز دارند.

گل لیلیوم که دارای نام علمی lilium spp می باشد دارای رنگ ها و تنوع بسیار زیادی بوده و دارای رایحه ای مطبوع است. نام دیگر گل لیلیوم، سوسن بوده و اغلب در فصل تابستان و همچنین در بهار گل می دهد. این گل دارای پیازهایی می باشد که در زیر خاک هستند. این گل به دلیل زیبایی هایی که دارد به منظور تزیینات استفاده می شود. این گل که در شمال ایران به دلیل آب و هوای که دارد رشد زیادی دارد و دارای تنوع بسیاری نیز است.

جنس سوسن شامل حدود ۱۰۰ گونه است که اغلب بین ۱۰ تا ۶۰ درجه عرض جغرافیایی شمالی در آسیا ( ۵۰ تا ۶۰ گونه)، آفریقای شمالی (۲۴ گونه) و در اروپا (۱۲ گونه) پراکنده اند.واژه سوسن های آسیایی (Asiatic lilies) و سوسن های شرقی ( Oriental lilies) (سوسن عید پاک) به طور رایج به کار می رود. هیبرید های آسیایی شامل آنهایی است که گل به رنگ هایی مانند نارنجی، قرمز، زرد، برنزی و سفید بوده و روی گل به طور معمول رو به بالا بوده و دارای عطر کم یا فاقد عطر هستند. هیبرید های شرقی دارای سایه هایی از قرمز، صورتی و سفید بوده و بسیار معطر هستند و گل ها به صورت افقی قرار دارند. برگ های هیبرید های تجاری و اغلب گونه ها در طول ساقه بقرار دارن اما برگ های یرخی گونه ها در دسته های مشخص به صورت فراهم قرار دارند. سوسن های شرقی یکی از گل های گلدانی مهم بوده که به عنوان گل بریدنی نیز به مقدار زیاد استفاده می شود همچنین می توانند برای تزئین در باغچه استفاده شوند.

 

سوسن گیاهی دایمی با سوخ های فلسی بدون پوشش است که رنگ فلس ها در گونه های مختلف متفاوت است. به سرما مقاوم است و ساقه گلدهنده طویلی در بهار تشکیل می دهد که از برگ های کوتاه نیزه ای شکل پوشیده است. در انتهای ساقه گل ها به صورت منفرد و یا مجموعه ای قرار دارند هر گل دارای ۶ گلبرگ نما و ۶ پرچم است. گل ها درشت، متوسط و یا کوچک و به طور معمول چند تایی بوده دارای عطر تندی هستند. سطح گلبرگ ها به نقاط قرمز و یا قهوه ای، خطوط یا پرز هایی آراسته است. گلبرگ ها طوری به عقب برگشته اند که پرچم های بلند به خوبی نمایان هستند. به جز رنگ آبی دارای رنگ های متنوع دیگر است. به مقدار زیاد جهت گل بریدنی استفاده می شود.

 

خواص دارویی گل سوسن:

از جوشانده پیاز سوسن در شیر یا در آب برای رفع استسقا استفاده می ­شود.

ضماد آن در استعمال خارجی برای التیام زخم ­ها و التهاب پوست تجویز می ­شود. گل های آن بادشکن است و برای قوی کردن عضلات مژه­ ها در موارد بیماری آستیگمیا مفید می ­باشد.

از پیاز گل سوسن در مواردی مانند دفع اخلاط، آب آوردن انساج، استسقا، التهاب، آبسه، سرمازدگی و بیماری­ های پوستی استفاده می­گردد.

گل­های گونه سوسن سفید که معطر است، ضد اسپاسم و ضد تشنج می­باشد.

از اسانس آن برای ساختن عطرهای قوی و تند شرقی استفاده می شود. گرده تلقیح گل بعنوان ضد صرع کاربرد دارد.

در مصرف گیاهان دارویی باید دقت دقت شود و با مشور پزشک متخصص مصرف گردد.

گل لیلیوم را در زبان فارسی و در فرهنگ ما به نام سوسن نیز می شناسند. دلیل این نام گذاری شاید بخاطر شباهت ظاهری این گل با گل معروف سوسن چلچراغ باشد. گیاهی که از نظر رنگی تنوع بسیاری داشته و مانند چلچراغ حالتی آویزان از ساقه دارد.

این گل دارای برگ هایی به شکل زنگوله و یا فنجان می باشد و گلبرگ های آن به شکل وارونه بوده و یا به شکل قیف هستند. همچنین این گل به رنگ های مختلف سفید، زرد، نارنجی و قرمز وجود دارد که بسیار مورد پسند عموم قرار گرفته اند.

 

خواص دارویی گل سوسن:

از جوشانده پیاز سوسن در شیر یا در آب برای رفع استسقا استفاده می ­شود.

ضماد آن در استعمال خارجی برای التیام زخم ­ها و التهاب پوست تجویز می ­شود. گل های آن بادشکن است و برای قوی کردن عضلات مژه­ ها در موارد بیماری آستیگمیا مفید می ­باشد.

از پیاز گل سوسن در مواردی مانند دفع اخلاط، آب آوردن انساج، استسقا، التهاب، آبسه، سرمازدگی و بیماری­ های پوستی استفاده می­گردد.

گل­های گونه سوسن سفید که معطر است، ضد اسپاسم و ضد تشنج می­باشد.

از اسانس آن برای ساختن عطرهای قوی و تند شرقی استفاده می شود. گرده تلقیح گل بعنوان ضد صرع کاربرد دارد.

در مصرف گیاهان دارویی باید دقت دقت شود و با مشور پزشک متخصص مصرف گردد.

 

سوسن چلچراغ از اواسط خرداد گل می دهد و گلهای آن تا نیمه تیرماه پایدار می ماند. نمونه‌هایی از آن که بیشتر از ۱۵ گل دارند، نیز دیده شده اما معمولا دارای ۴ تا ۱۰ گل است که قطعات گل پوش آن در حدود هفت سانتیمتر طول دارند.

نورافشانی در شب به واسطه مواد فلوئورسان

یکی از ویژگیهای منحصر به فرد سوسن چلچراغ نور افشانی آن در هنگام شب به دلیل دارا بودن مواد مواد فلئورسان است.

یک کارشناس گیاه شناسی استان معتقد است قامت این گل حدود یک متر است و از آنجا که گلهای آن به طرز خاصی به پایین برگشته اند نام سوسن چلچراغ به خود گرفته است.

حسن خدایی تصریح کرد: شکوفه های این گل به رنگ سفید و به شکل واژگون بازمی شوند که به دلیل دارا بودن مواد فلئورسان در شب نور افشانی می کند.

 

نگهداری گل لیلیوم

این گل نیاز به مراقبت و نگهداری خاصی ندارد و به راحتی می توان در فضای باز و هوای آزاد و یا در منزل نگهداری نمود. همچنین این گیاه دارای پیاز بسیار مقاومی در برابر سرما و یخبندان می باشد. اما نیاز به مراقبت هایی دارد که باعث جلوگیری از پزمردن و خراب شدن این گیاه می شود.

 

آبیاری گل لیلیوم

یکی از نکات بسیار مهم برای نگه داری گل لیلیوم آبیاری ان می باشد. باید دقت شود که این گل بسیار به محیط خود حساس بوده و در صورت آبیاری بیش از حد پژمرده می شود. همچنین زردی برگ ها می تواند نتیجه ی آبیاری زیاد باشد. بنابراین باید دقت گردد بنا بر نیاز گل لیلیوم به ان آب داده شود تا سبب بروز مشکلاتی برای گیاه نشود.

 

نور مورد نیاز گل لیلیوم

این گل نیز نیاز به نور کافی دارد و اگر نور کمتر از نیازشان به ان ها برسد موجب می شود که ساقه و بوته های آن ها بلندتر از حد شده و برگ های آن زرد شوند.

همچنین اگر گل لیلیوم از حد طبیعی کوتاه تر باشد باید با استفاده از نور مصنوعی به ان نور رساند تا نیاز ان به نور برطرف گردد.

خاک مناسب گل لیلیوم

خاک مناسب گل لیلیوم باید دارای مشخصات مناسبی بوده و برای مثال باید دارای pH خنثی تا کمی اسیدی باشد. اگر خاک گل لیلیوم قلیایی باشد سبب می شود که گیاه ضعیف شود و برگ های آن زرد رنگ و یا رنگ پریده و همچنین باعث کاهش تعداد گل در ان می شود.

 

همچنین خاک این گل باید دارای فسفر بوده ولی اگر مقدار فسفر ان بیش از حد باشد سبب می شود که برگ های ان بسوزد. بنابراین میزان فسفر ان باید به مقدار لازم باشد و اضافه یا کمبود ان می تواند سبب بروز مشکلاتی برای ان شود.

*سوالات بیشتر خودتون را از طریق لینک (www.drgyah.com) و در بخش مشاوره از کارشناسان ما بپرسید..

ویا با شماره زیر در ارتباط باشید .

09120606055

 

*دکترگیاه،پزشک گیاه شما

 

  سوال شما
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
طراحی سایت سئو مرکز طراحی وب زئوس
K_ODFB-0cGzjadBemh3nj_zxKpPKUIFAIybELw6Rzts