شته ی روی گیاه
نویسنده : مدیر سایت    
یکشنبه 2 مهر 1396
    
بازدید: 11496
    
زبان : فارسی
    

شته:

*مشخصات:

یکی از افات رایج در بین گل ها و گیاهان زینتی ، شته ها هستند. این موجودات کوچک به سرعت تکثیر شده و تعداد ان افزایش می یابد. شته ها جز حشرات مکنده هستند و از شیره گیاهان تغذیه میکنند و مورچه ها از شیره ای که از شته ها میگیرند تغذیه می کنند که وجود هر ذو با هم اوضاع را وخیم تر میکند.

شته ها معمولا  بدنی نرم و گلابی شکل، معمولاً با طول 10-1 میلیمتر و به رنگ های سبز، زرد، قهوه ای و مشکی هستند، شته ها دارای بال هستند و نرگس ها بال خود را حفظ میکنند ، اما ماده ها با قرار گرفتن بر روی گیاه دیگر نیاز به بال ندارند چون تا آخر عمر بر روی همان گیاه می مانند. برخی از شته ها معمولا خسارت جبران ناپذیری را به گیاهان وارد میکنند. شته ها را معمولا میتوان در کنار جوانه ها و نوک شاخه ها مشاهده کرد ، در پایین غنچه گل ها نیز شته ها به وفور می توانند زندگی کنند و باعث می شوند که گل ها رشد ناقصی داشته باشند .شته ها با فرو کردن خرطوم خود در ساقه گیاه از شیره درون گیاه تغذیه می کنند، پس تنها بر روی ساقه های نازک و جوان می توانند زندگی کنند و با ضخیم شدن ساقه ها آنها نمی توانند دیگر تنه گیاه را سوراخ کنند.

 برخی از شته ها فقط از یک گونه گیاهی وبعضی  از آنها مثل شته سبز هلو Myzus persicae گونه های مختلف گیاهی را مورد حمله قرار می‌دهند.

 

**شته هایی که گیاهان زینتی را مورد حمله قرار می‌دهند :

 

 به  شته سیب‌زمینی Macrosiphum euphorbiae و شته کتان Aphis gossypii شته هلو Myzus persicae شته رز Macrosiphum rosae ، Aulacorthum circumflexum .... .

انواع دیگر :

 شته سمی گندم ، شته سیاه باقلا، شته گالی نارون ، شته گردو ، شته گلسرخ ، شته مرکبات ، شته مومی سیب ، شته نخود فرنگی ، شته کلم ، شته سیب ، شته سبز هلو ، شته ریشه غلات ،شته خالدار یونجه ، شته جالیز

*مبارزه :

می توان با یک دستمال شته ها را از روی شاخه گیاهان برداشت

محلول تنباکو ( اما باید دقت کرد خود تنباکو الوده نباشد ) یک لیوان تنباکو خشک را در ۴ لیتر اب بخیسانید بعد از چند ساعت از صافی رد کنید سپس یه قطره مایع ظرفشویی به محلول اضافه کنید و روی گیاه اسپری کنید.

محلول سیر به دلیل داشتن بوی خاص باعث فراری شدن شته ها  و حشرات می شود

استفاده از مایع ظرفشویی ، مقدار خیلی کمی از اون را در اب حل کرده و روی گیاه اسپری کنید که باعث لیز شدن سطح گیاه میشود و مانع از اتصال شته ها می شود.

استفاده از ترکیب اب و الکل ( یک قاشق غذا خوری در یک لیتر اب ) سپس اسپری بر روی گیاه

استفاده از کفشدوزک ها ، بالتوری ها که دشمنان طبیعی شته ها هستند.

استفاده از حشره کش های تماسی مانند کنفیدور ، مالاتیون و دیازینون در دو نوبت به فاصله ۱۰ تا ۱۵ روز ، یا حشره کش های سیستمیک مانند ایمیداکلوپراید

 

*سوالات بیشتر خودتون را از طریق لینک (www.drgyah.com) و در بخش مشاوره از کارشناسان ما بپرسید..

ویا با شماره زیر در ارتباط باشید .

09120606055

 

*دکترگیاه،پزشک گیاه شما

 

 

  سوال شما
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
طراحی سایت سئو مرکز طراحی وب زئوس
K_ODFB-0cGzjadBemh3nj_zxKpPKUIFAIybELw6Rzts