۸ نکته مهم نگهداری گل که پس از خرید گل باید بدانید!
نویسنده : مدیر سایت    
چهار شنبه 14 خرداد 1399
    
بازدید: 3982
    
زبان : فارسی
    

۸نکته کلیدی که پس از خرید گل باید بدانید

اگر مثل این روزها شرایطی پیش آمده که باید مدت زمان زیادی در خانه بمانید و نمی‌توانید بیرون بروید، خیلی خوب است که گیاهان آپارتمانی زیبا را به عنوان قسمتی از طبیعت به خانه‌تان بیاورید و از تاثیرات مثبت آن استفاده کنید. بسیاری از گیاهان سبز آپارتمانی به مراقبت زیاد نیاز ندارند و می‌توانند به فضای اطراف‌شان انرژی و طراوت زیادی بدهند. هم‌چنین می‌توانند دی‌اکسید کربن را گرفته و اکسیژن تولید کنند و مواد آلوده‌کننده‌ی شیمیایی موجود در هوا را هم جذب کنند. مراقبت از این گیاهان جذاب و سرسبز می‌تواند از نظر روانشناسی هم به بالابردن روحیه‌ی شما و اعضای خانواده‌تان در این روزها کمک کند.

 

۱. به گیاهان مقدار نور مورد نیازشان را بدهید.

نور یکی از مهم‌ترین نیازهای همه‌ی گیاهان است. شما باید قبل ازخرید گیاه آپارتمانی، نور خانه خود را مدنظر قراردادید و سپس با توجه به نورخانه گیاه خود را انتخاب کنید.  البته گیاهان جذابی مثل سانسوریا و برگ عبایی هم هستند که می‌توانند در نور متوسط و کم هم زندگی کنند اما اگر می‌خواهید سرعت رشد بیش‌تری داشته باشند، آن‌ها را در جایی پرنور یا نور متوسط بگذارید. از طرفی گیاهان دیگر مثل گیاهان برگ‌رنگی و گل‌دار باید در جای پرنور مثل پشت پنجره قراردهید یا باید برایشان از نور مصنوعی استفاده کنید.

۲. به گیاهان بیش از اندازه آب ندهید.

علت خشک شدن گل آپارتمانی ، آب دادن بیش از اندازه است. بیش‌تر گیاهان آپارتمانی وقتی به آبیاری نیاز دارند که سطح خاکشان خشک شده باشد. هم‌چنین، بیش‌تر گیاهان به گلدان سوراخ‌دار نیاز دارند تا آب اضافی از گلدان بیرون رفته و باعث خرابی و پوسیدگی ریشه‌ نشود. اگر زیر گلدان‌تان زیرگلدانی می‌گذارید، بهتر است بعد از هر آبیاری آن را خالی کنید.

۳. گیاهان را تمیز نگه‌دارید.

گیاهان هم مثل هر شئ دیگری در خانه، گرد و خاک می‌گیرند و کثیفی روی برگ‌ها باعث می‌شود که نور خورشید را به خوبی جذب نکنند. اگر روی برگ‌های گیاه‌تان گرد و غبار نشسته، می‌توانید آن را داخل سینک ظرفشویی یا حمام بگذارید و با آب ولرم و با فشار کم، پشت و روی برگ‌هایش را بشویید. سپس بعد از شست‌ و شو آن‌ها را در فضای باز بگذارید تا کاملا خشک شوند و بعد دوباره به محل زندگی‌شان برگردانید.

 

اگر گلدان‌تان بزرگ است و نمی‌توانید آن را جا به جا کنید، می‌توانید پشت و روی برگ‌ها را با اسفنج یا دستمال نخی مرطوب تمیز کنید. به علاوه شما می‌توانید برگ‌های گیاهانی مثل بنفشه‌ی آفریقایی که پرزدار یا پر از چین و چروک هستند را با قلم‌مو یا مسواک نرم گردگیری کنید.

 

 

۴. برگ‌ و گل‌های خشک‌شده‌ی گیاهان را بچینید.

اگر گیاهان گلدار مثل شمعدانی دارید، همیشه گل‌های خشک‌شده را از گیاه جدا کنید تا گیاه بیش‌تر گل بدهد. همیشه برگ‌های زرد و خشک گیاهان را بچینید و ساقه‌های بدون برگ‌ را قیچی کنید.

 

۵. حواستان به جریان هوای سرد یا گرم در اطراف گیاه باشد.

بیش‌تر گیاهان هوای خیلی سرد و خیلی گرم را دوست ندارند، پس آن‌ها را نزدیک وسایل گرم‌کننده مثل بخاری و شوفاژ و جلوی جریان باد کولر و هم‌چنین نزدیک پنجره‌ها و درهای ورودی نگذارید.

۶. رطوبت هوا را فراموش نکنید.

وجود لک‌های قهوه‌ای روی برگ‌ها ممکن است به خاطر خشکی بیش از اندازه‌ی هوا باشد. برای افزایش رطوبت هوا، گلدان‌ها را در کنار هم بگذارید یا برایشان جزیره درست کنید. جزیره یعنی یک سینی را پر از سنگ ریز و درشت کنید و روی آن آب بریزید. حالا گلدان‌ها را روی سنگ‌ها بچینید. این رطوبت موجود در سینی برای سرحال شدن و رشد گیاهان بسیار مفید است اما نکته‌ی مهم این است که کف گلدان نباید مستقیما با آب در تماس باشد چون باعث پوسیدگی ریشه و از بین رفتن گیاهتان می‌شود.

۷. حواستان به مشکلات و بیماری‌های گیاه باشد.

آفت‌ها، حشرات و بیماری‌ها می‌توانند به راحتی از گلدانی به گلدان دیگر منتقل شوند پس گیاهان‌تان را از نظر داشتن آفت یا بیماری، مرتب بررسی کنید و حتما پشت و روی برگ‌ها و ساقه‌ها را خوب ببینید. حشرات رایج در گیاهان آپارتمانی مثل مگس سفید و شپشک آردآلود به راحتی می‌توانند با شستن گیاه از بین بروند اما اگر با این روش از بین نرفتند.

 

۸. گلدان را بررسی کنید.

اگر خاک گلدان زود به زود خشک می‌شود یا ریشه‌ها از سوراخ‌های انتهای گلدان بیرون زده‌اند، وقت عوض کردن گلدان‌ رسیده است. برای این کار، یک گلدان با سایز بزرگ‌تر انتخاب کنید و همیشه از خاک تازه و غنی برای گلدان جدید استفاده کنید چون مواد غذایی  موجود در خاک به مرور زمان توسط گیاه استفاده شده و از بین می‌رود

 

*سوالات بیشتر خودتون را از طریق لینک (www.drgyah.com) و در بخش مشاوره از کارشناسان ما بپرسید..

ویا با شماره زیر در ارتباط باشید .

09120606055

 

*دکترگیاه،پزشک گیاه شما

  سوال شما
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
طراحی سایت سئو مرکز طراحی وب زئوس
K_ODFB-0cGzjadBemh3nj_zxKpPKUIFAIybELw6Rzts