ایجاد پاجوش در سانسوریا
    
بازدید: 717
    
زبان : فارسی
    

سانسوریا گیاه آپارتمانی مقاومی است از خانواده ساکولنت‌ها که به دلیل نگهداری بی‌دردسر، جزو گیاهان پرطرفدار محسوب می‌گردد و در فضاهای مختلف می‌توان از آن بهره برد. اکثر واریته‌های سانسوریا بومی آفریقا هستند. این گیاه علاوه‌بر زیبایی ظاهر، قدرت اکسیژن‌سازی در شب و پاکیزه کردن هوا را نیز دارد.

تکثیر سانسوریا روش‌های متفاوتی مانند قلمه برگ، جدا کردن ریزوم و پاجوش دارد. برای افزایش ایجاد پاجوش در این گیاه ذکر چند نکته ضروری است:

 

۱. سن گیاه بسیار مهم است زیرا از گیاهچه نمی‌توان انتظار پاجوش داشت. پس در اولین قدم، کمی باید صبور بود.

۲. سایز گلدان باید متناسب با سایز ریشه گیاه باشد زیرا گلدان سریع‌تر پر از ریشه می‌شود و گیاه پاجوش می‌زند. بنابراین گلدان‌های بزرگ باعث می‌شوند گیاه برای ایجاد پاجوش انرژی صرف نکند. علاوه‌بر این گلدان‌های سطلی بلند نیز مناسب رشد این گیاه نیستند. زیرا هم ماندن رطوبت زیاد در گلدان باعث آسیب به ریشه می‌شود و هم اگر پاجوشی ایجاد شود، تا زمانی که به سطح خاک می‌رسد، انرژی زیادی از گیاه گرفته خواهد شد. بنابراین ارتفاع و عمق گلدان از اهمیت زیادی برخوردار است.

۳. این گیاه نور فیلتر شده (نور عبوری از پرده) و غیرمستقیم (نور پنجره جنوبی) با کیفیت را ترجیح می‌دهد. در این نور غذاسازی بهتر انجام شده و ریشه‌زایی و ایجاد پاجوش بیشتر خواهد بود. بنابراین با فراهم بودن شرایط نوری (حداقل ۶ ساعت نور مناسب)، می‌توان به ایجاد پاجوش در سانسوریا کمک کرد.

۴. انجام کوددهی‌های دوره‌ای انرژی لازم برای ایجاد پاجوش را فراهم می‌کند. کودهای فسفر بالا سبب تقویت ریشه و ایجاد پاجوش می‌گردند و کودهای پتاس بالا به این امر کمک می‌کنند.

۵. در کنار موارد ذکر شده، آبیاری منظم و به اندازه هم از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا آبیاری زیاد باعث پوسیدگی ریشه می‌گردد و ریشه ضعیف و پوسیده نمی‌تواند پاجوش ایجاد کند.

۶. خاک با زه‌کشی بالا و سبک. ترکیب خاک باغچه، کوکوپیت، پرلیت و ورمی کمپوست بستر مناسبی را برای این گیاه فراهم می‌کند.

۷. محل نگهداری گیاه از نظر دمایی نیز باید مناسب باشد. دمای ۲۵-۲۰ درجه‌سانتی‌گراد بهترین دما برای پرورش این گیاه است. در دمای زیر ۱۵ درجه سانتی‌گراد پاجوش نخواهیم داشت و دمای ۳۵-۳۰ درجه به گیاه آسیب می‌زند.

 

و در آخر لازم به ذکر است زمانی باید پاجوش را از گیاه مادری جدا کرد که قد آن به نصف قد گیاه مادری رسیده باشد.

 

سوالات خود را از طریق لینک www.drgyah.com در بخش مشاوره از کارشناسان ما بپرسید و یا با شماره 09120606055 درارتباط باشید.

 *دکترگیاه، پزشک گیاه شما*



  سوال شما
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
طراحی سایت سئو مرکز طراحی وب زئوس
K_ODFB-0cGzjadBemh3nj_zxKpPKUIFAIybELw6Rzts