زرد شدن برگ زاموفیلیا
    
بازدید: 839
    
زبان : فارسی
    

در بین گیاهان آپارتمانی، زاموفیلیا گیاهی زیبا و مقاوم است. با توجه به ویژگی‌های خاص زاموفیلیا از جمله نیاز نوری و رطوبتی کم، رشد آسان، مقاومت در برابر شرایط محیطی و داشتن برگ‌های زیبا، اگر به دنبال یک گیاه بی‌نظیر و کم دردسر برای نگهداری در خانه و یا محیط کار خود هستید، انتخاب زاموفیلیا گزینه مناسبی است. این گیاه شرایط خشک رطوبتی را می‌تواند تحمل کند اما تحمل دمای بالا را ندارد. سرسختی زاموفیلیا سبب شده که در شرایط بروز مشکل، با تشخیص به موقع و درمان صحیح بهبودی حاصل گردد.

یکی از مشکلاتی که زاموفیلیا در طول دوره رشد ممکن است با آن درگیر شود، زرد شدن برگ‌هاست.

 

به جرات می‌توان گفت آبیاری زیاد و در نتیجه پوسیدگی ریشه رایج‌ترین دلیل زرد شدن برگ در این گیاه است. از این‌رو باید میزان آبیاری را هم از نظر مقدار و هم از نظر فواصل آبیاری، کنترل کرد.

علاوه‌براین وضعیت زه‌کشی گلدان و جنس خاک نیز باید مورد بررسی قرار گیرد. چنانچه خاک گلدان سنگین بود، حتما با خاک مناسب جایگزین گردد.

در گام‌های بعدی لازم است به دلیل قارچی شدن ریشه‌ها، از قارچ‌کش مناسب استفاده کنیم و با مصرف هیومیک اسید به جذب توسط ریشه‌ها کمک نماییم. مصرف کودهای محرک رشد تا بهبود شرایط ریشه توصیه نمی‌گردد و فقط برای افزایش ریشه‌زایی و گسترش ریشه، کودهای فسفر بالا و بیورادیکانت می‌توان استفاده کرد.

 

لازم به ذکر است که خشکی بیش از حد نیز باعث زرد شدن برگ‌ها و ریزش آن‌ها می‌گردد. بنابراین بهتر است با توجه به شرایط محیطی نگهداری گیاه مانند رطوبت، دما، نور، مرحله رشدی گیاه و ... دور آبیاری را با توجه به نیاز گیاه تنظیم نماییم.

 

چنانچه زاموفیلیا در طول روز بیش از چهار ساعت در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار بگیرد، نور زیاد موجب زرد شدن برگ‌ها می‌گردد. بنابراین برای داشتن گیاهی شاداب، لازم است نیاز نوری زاموفیلیا را از طریق نور باکیفیت اما غیرمستقیم تامین نماییم.

 

از دیگر دلایل آسیب به گیاه و زردی برگ می‌توان به کمبود مواد غذایی و همچنین زیاده‌روی در کوددهی اشاره کرد. استفاده از کودهای آهن، فسفر بالا، پتاس بالا و بیورادیکانت با رعایت دوز مناسب به صورت کود آبیاری و در فواصل زمانی درست، شرایط مطلوبی را برای رشد گیاه فراهم می‌کند. اگر دلیل زرد شدن برگ‌ها ایجاد مسمومیت در نتیجه کوددهی زیاد بود، بهتر است یا از طریق آبشویی تجمع عناصر در خاک را کاهش دهیم و یا خاک گلدان را تعویض نماییم.

 

علاوه‌بر موارد ذکر شده سایز گلدان نیز در زرد شدن برگ‌ها می‌تواند موثر باشد. زیرا گلدان بزرگ میزان رطوبت بیشتری را در خود نگه می‌دارد که چنانچه گفته شد، رطوبت اضافی پوسیدگی ریشه‌ها و در نتیجه آسیب به گیاه را به دنبال خواهد داشت. بنابراین در انتخاب گلدان برای زاموفیلیا هم باید دقت لازم را داشت.

 

و در نهایت از سرما به‌عنوان عامل دیگری برای زرد شدن برگ در این گیاه می‌توان نام برد. از این رو حتما علاوه‌بر کنترل نور و رطوبت، شرایط دمایی نیز برای رشد مطلوب باید فراهم باشد تا به گیاه آسیبی وارد نشود.

 

سوالات خود را از طریق لینک www.drgyah.com در بخش مشاوره از کارشناسان ما بپرسید و یا با شماره 09120606055 درارتباط باشید.

 *دکترگیاه، پزشک گیاه شما*



  سوال شما
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
طراحی سایت سئو مرکز طراحی وب زئوس
K_ODFB-0cGzjadBemh3nj_zxKpPKUIFAIybELw6Rzts