تکثیر گیاه آگلونما
    
بازدید: 554
    
زبان : فارسی
    

آگلونما گیاه آپارتمانی مقاومی است که "گیاه همیشه سبز چینی" نیز نامیده می‌شود. به دلیل نگهداری آسان و شکل ظاهری برگ‌ها، یکی از پرطرفدارترین گیاهان آپارتمانی است. خاستگاه این گیاه، جنگل‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری جنوب آسیاست که به دلیل داشتن واریته‌های مختلف، تنوع زیادی در طرح و رنگ برگ دارد.

آگلونما برای رشد به نور کمی احتیاج دارد و با آبیاری زیاد دچار پوسیدگی ریشه می‌گردد اما رطوبت نسبتا بالا را دوست دارد. دمای مطلوب این گیاه ۲۵-۱۸ درجه سانتی‌گراد است و حساس و به سرما می‌باشد. خاک با زه‌کش مناسب و کوددهی صحیح در طول فصل رشد شرایط را برای شاداب بودن آگلونما فراهم می‌کند.

 

این گیاه به روش‌های مختلفی تکثیر می‌شود. برای تکثیر موفق لازم است علاوه‌بر زمان مناسب، گیاهی سالم و عاری از آفت و بیماری انتخاب کنیم. یکی از متداول‌ترین روش‌های تکثیر آگلونما، تقسیم بوته یا جدا کردن جوانه‌های جانبی از پایه مادری است.

در اواسط بهار تا تابستان که بهترین زمان برای تکثیر گیاهان در منزل است، جوانه‌های کناری را با مقداری ریشه از گیاه مادری جدا می‌کنیم. آن‌ها را در گلدان‌های حاوی خاک سبک و مناسب می‌کاریم و گیاه را دور از تابش مستقیم خورشید نگه می‌داریم.

 

اگر آگلونما بیش از اندازه رشد کرده باشد و بسیار بلند و نامرتب باشد، می‌توان ساقه را به قسمت‌های ۴ تا ۵ سانتی‌متری تقسیم کرد، حدود یک سوم آن را در خاک قرار داد و به این ترتیب با تقسیم ساقه هم این گیاه را تکثیر کرد. ریشه‌دهی آگلونما ممکن است تا دو ماه طول بکشدبنابراین بهتر است جوانه‌ها را با کیسه‌های پلاستیکی شفاف بپوشانیم تا رطوبت مورد نیاز گیاه را حفظ کند.

 

علاوه‌ بر دو روش فوق، آگلونما را می‌توان از طریق بذر در بهار نیز تکثیر کرد. لازم به ذکر است که اگر در زمان پرورش این گیاه هدف ما تولید بذر نباشد، بهتر است گل‌ها را جدا کنیم زیرا باعث ضعیف شدن گیاه می‌گردند.

 

سوالات خود را از طریق لینک www.drgyah.com در بخش مشاوره از کارشناسان ما بپرسید و یا با شماره 09120606055 درارتباط باشید.

 *دکترگیاه، پزشک گیاه شما *



  سوال شما
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
طراحی سایت سئو مرکز طراحی وب زئوس
K_ODFB-0cGzjadBemh3nj_zxKpPKUIFAIybELw6Rzts