مشکلات نگهداری بن سای
    
بازدید: 584
    
زبان : فارسی
    

بن‌سای گیاهانی هستند که برای نگهداری در فضای محدود تربیت و کوچک‌سازی می‌شوند اما در اندازه طبیعی بزرگ هستند. این گیاهان از همه نظر با گونه بزرگتر خود مطابقت دارند.

گفته می‌شود قدیمی‌ترین بن‌سای زنده جهان، بن‌سای فیکوس رتوزا است که بیش از ۱۰۰۰ سال قدمت دارد و در آمریکا نگهداری می‌شود.

 

با وجود زیبایی و جذابیت این گیاهان، ریزش برگ یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های نگهداری آن‌هاست. عوامل موثر در زرد شدن برگ در گیاهان بن‌سای عبارتند از: حجم آبیاری کم و زیاد، بیماری قارچی، استرس ناشی از جابجایی مکان گیاه، سردی هوا، بیماری، کمبود نور، تغییر ناگهانی دما، وجود شته و شپشک روی گیاه، کمبود مواد مغذی در خاک و پوسیدگی ریشه.

 

علاوه‌براین، آلوده شدن به بیماری‌های قارچی یکی از مشکلات اصلی بن‌سای است. بنابراین استفاده از قارچ‌کش به منظور ضدعفونی کردن خاک این گیاه اهمیت دارد. اگر قارچ به بافت تنه نفوذ کرده باشد، تنه گیاه نرم و چروکیده می‌شود. در این شرایط لازم است گیاه را از گلدان خارج کرده، ریشه‌ها را با قارچ‌کش شستشو دهیم و مجددا در خاک جدید بکاریم. قارچ‌کش را هر ۳-۲ ماه یکبار می‌توان تکرار کرد.

 

گیاه بن‌سای را باید متناسب با محیط نگهداری انتخاب کنیم. مثلا برای فضای بسته با نور کم بن‌سای فیکوس انتخاب کنیم نه بن‌سای میوه‌دار. اما به‌طور کلی بن‌سای نور زیاد را دوست دارد و در شرایط کمبود نور، ساقه‌ها باریک و برگ‌ها به مرور ریزش پیدا می‌کنند.

 

علاوه‌بر موارد ذکر شده، تامین رطوبت این گیاهان بسیار مهم است.  بین دو آبیاری خاک بن‌سای نباید خشک شود اما آبیاری زیاد و باتلاقی شدن هم باعث از بین رفتن گیاه می‌شود.

 

سفیدک، کنه تار عنکبوتی و مینوز از جمله بیماری‌ها و آفاتی هستند که ممکن است گیاه بن‌سای را درگیر کنند و در صورت عدم رسیدگی به موقع باعث ضعیف شدن، بد شکل شدن و نهایتا از بین رفتن گیاه می‌شوند. با سم‌پاشی و استفاده به موقع از حشره‌کش‌های مناسب، قبل از آسیب به گیاه بن‌سای باید جمعیت آفات و شدت بیماری را کنترل کرد.

 

سوالات خود را از طریق لینک www.drgyah.com در بخش مشاوره از کارشناسان ما بپرسید و یا با شماره 09120606055 درارتباط باشید.

 *دکترگیاه، پزشک گیاه شما*



  سوال شما
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
طراحی سایت سئو مرکز طراحی وب زئوس
K_ODFB-0cGzjadBemh3nj_zxKpPKUIFAIybELw6Rzts