آفات رایج گیاهان آپارتمانی
    
بازدید: 554
    
زبان : فارسی
    

توجه به پرورش گیاهان از دیرباز مورد علاقه جوامع بشری بوده و به این منظور محیط‌هایی مثل باغ، خیابان و یا منزل مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

با توجه به تغییر ساخت و سازهای شهری، گسترش زندگی آپارتمان‌نشینی و کاهش فضای باز منازل، نگهداری و پرورش گیاهان آپارتمانی روز به روز افزایش یافته است.

گاه با وجود انجام مراقبت و رسیدگی، حتی مقاوم‌ترین این گیاهان نیز با مشکلاتی روبرو می‌شوند. این مشکلات ممکن است به دلیل عدم وجود شرایط محیطی مناسب مثل نور، دما و رطوبت باشد یا کمبودهای تغذیه‌ای و درگیر شدن گیاهان با آفات و بیماری‌ها.

برای مبارزه با آفات گل‌های آپارتمانی از سموم شیمیایی می‌توان استفاده کرد اما از آنجا که سموم اثرات مخرب زیست محیطی برجای می‌گذارند و استفاده از آن‌ها سلامت اعضای خانواده را به خطر می‌اندازد، بهتر است تا جای ممکن از روش‌های غیرشیمیایی برای این منظور استفاده گردد.

 

شته

یکی از آفات گیاهان آپارتمانی، شته‌ها هستند. شته‌ها ممکن است به رنگ‌های سبز، زرد و حتی سیاه دیده شوند. فعالیت گروهی شته‌ها به شناسایی راحت آن‌ها روی گیاه کمک بزرگی می‌کند.

این آفات با تغذیه از شیره گیاهی باعث ایجاد خسارت به گیاهان می‌شوند.

رشد برگ‌ها، گل‌ها و جوانه‌ها را محدود کرده و در صورت عدم مبارزه و کنترل آن‌ها تغییر شکل و زردی برگ‌ها را سبب می‌شود.

برای کنترل شته در محیط‌های بسته خانگی، می‌توان آن‌ها را با دستمالی مرطوب و یا آغشته به آب و صابون، از روی گیاه برداشت. علاوه‌براین شستشوی گیاه با فشار آب نیز کمک بزرگی به از بین بردن شته‌ها می‌کند.

 

شپشک آردآلود

حشرات ریز سفید رنگی هستند که در محیط‌های گرم و مرطوب به راحتی رشد می‌کنند. این آفت با حمله گروهی به گیاه، از شیره گیاهی تغذیه می‌کند و به مرور سبب زرد شدن شاخ و برگ گیاه، کاهش رشد و در صورت عدم درمان، به سرعت گیاه را از بین می‌برد.

از آن‌جا که سرعت تکثیر شپشک آردآلود بالاست، شناسایی و کنترل به موقع آفت، بسیار اهمیت دارد.

وجود این حشرات را به دلیل نوع پوشش بدن‌شان به راحتی روی سطح گیاه، زیر برگ و محل اتصال برگ و ساقه می‌توان تشخیص داد. لازم به ذکر است که در اثر وجود این آفت روی گیاه، عسلک تشکیل خواهد شد و زمینه برای حضور قارچ‌هایی مثل فوماژین فراهم می‌گردد.

پس از شناسایی شپشک آردآلود روی سطح گیاه، در اولین قدم گلدان آلوده را از سایر گلدان‌ها جدا کنید. سپس مخلوط آب گرم و مایع ظرفشویی را روی گیاه‌ و محل تجمع شپشک‌ها اسپری و در آخرین مرحله آثار این آفت را از روی گیاه پاک نمایید. برای کنترل بهتر جمعیت این آفت، ۳ تا ۴ روز بعد مجددا این کار را تکرار کنید.

حتما قبل از انجام مراحل فوق، سطح خاک را با نایلون بپوشانید تا مایع ظرفشویی به خاک وارد نشود و به گیاه آسیب نزند.

اگر تجمع و خسارت شپشک آردآلود زیاد باشد، بهتر است با رعایت اصول بهداشتی به سراغ مبارزه شیمیایی برای این آفت برویم.

 

کنه

اگر تارهای چسبناکی روی گیاه خود مشاهده کردید گیاه شما درگیر کنه شده است. متاسفانه به دلیل ریز بودن کنه، امکان تشخیص زودهنگام این آفت بسیار کم است و زمانی که بخشی از خسارت را وارد کرده، می‌توان به وجود آن پی برد.

کنه شیره برگ را می‌کشد و لکه‌های قهوه‌ای رنگی روی برگ‌های گیاه به جا می‌گذارد. مبارزه با کنه کار راحتی نیست اما از آن‌جا که این آفت محیط مرطوب را نمی‌پسندد، با شستشوی مرتب و اسپری آب روی و پشت برگ‌های گیاه، می‌توان جمعیت این آفت را کنترل کرد. اما اگر گیاهان چند گلدان به میزان زیاد درگیر کنه بودند، بهتر است با سموم شیمیایی مناسب با آن‌ها مبارزه کنید تا قبل از آسیب به گیاه جمعیت آن‌ها کنترل شود.

 

سوالات خود را از طریق لینک www.drgyah.com در بخش مشاوره از کارشناسان ما بپرسید و یا با شماره 09120606055 درارتباط باشید.

 *دکترگیاه، پزشک گیاه شما*



  سوال شما
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
طراحی سایت سئو مرکز طراحی وب زئوس
K_ODFB-0cGzjadBemh3nj_zxKpPKUIFAIybELw6Rzts