بررسی و مدیریت شانکر تنه در باغات انار
    
بازدید: 293
    
زبان : فارسی
    

*بررسی و مدیریت شانکر تنه در باغات انار*

 

انار یکی از تولیدات باغی‌ست که به عنوان میوه به صورت خام و یا به صورت فراورده‌های مختلف دیگری از جمله رُب، ناردون و ... مصرف می‌گردد.

 

در ایران غنی‌ترین ذخایر ژنتیکی انار وجود دارد و از جنله بزرگترین تولید کنندگان انار در سطح دنیا می‌باشد. این امر کشور ما را به‌عنوان اصلی‌ترین صادر کننده‌ی انار در دنیا تبدیل کرده است.

 

انار نیز مانند دیگر گیاهان، میزبان بسیاری از عوامل بیماری‌زاست و نسبت به برخی آفات و بیماری‌ها حساس است.

از جمله بیماری‌های شایع و مهمی که این درخت را درگیر می‌کند شانکر تنه، پوسیدگی میوه، بلایت، سرخشکیدگی و ... است.

طبق تحقیقات انجام گرفته مشخص شده که قارچ‌های بیماری‌زا سبب بروز شانکر تنه و شاخه درختان انار می‌گردند.

با توجه به وجود چند هزار هکتار باغ انار در سرتاسر ایران و اهمیت شناسایی بیماری‌های گیاهی برای شناسایی صحیح عوامل بیماری‌زا در این مقاله به بررسی بیماری شانکر درختان انار می‌پردازیم.

علائم این بیماری در سطح تنه درخت به صورت تورم‌های پوستی متحدالمرکزیا بیضوی نامنظم است. با گذشت زمان پوست درختان آلوده ترک خورده، درخت ضعیف می‌شود و میزان رشد آن کاهش می‌یابد. این علائم در فصل بهار همراه با تغییر رنگ در بافت آوندی درختان انار قابل مشاهده است.

 

رعایت اصول بهداشتی به‌عنوان اصلی‌ترین قدم در پیشگیری، کنترل و مدیریت بیماری محسوب می‌شود. از این‌رو انتخاب منطقه مناسب جهت احداث باغ، تغذیه مناسب گیاه، عدم ایجاد تنش در باغات، آبیاری منظم، عدم انجام آبیاری به روش بارانی، حذف شاخه‌های آلوده و انتقال به بیرون از باغ ... از اهمیت زیادی برخوردار است.

 

در صورت آلوده شدن تنه درختان انار به شانکر، لازم است در فصل پاییز شانکرهای موجود روی سطح تنه درختان تراشیده شوند و قارچ‌کش‌هایی نظیر کاپتان، کابریودو، توپسین-ام، پرستین، بردوفیکس، اکسی‌کلرور مس، سایر سموم مسی و ... استفاده گردد.



  سوال شما
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
طراحی سایت سئو مرکز طراحی وب زئوس
K_ODFB-0cGzjadBemh3nj_zxKpPKUIFAIybELw6Rzts